Fórum - Lidércfény útmutató

[Előző] [1] [Következő]
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:22
497 hozzászólás
Alkotások beküldése

Az alkotások egyidejű beküldésének nincs felső korlátja. Elviekben bárki, bármikor, bármennyi alkotást feltölthet az oldalra. Abba azonban érdemes belegondolni, hogy nálunk, a Lidércfényen a beküldött művek megjelenése nem automatikus. Azokat mi, szerkesztők átnézzük, így időbe telik, ha sok és/vagy hosszú alkotást küldtök be. (Pl. ha 10 alkotó beküld 10-10 átlagos terjedelmű, három oldal hosszú novellát, az már száz alkotás, háromszáz oldallal. Ezt a mennyiséget nyilván nem tudjuk azonnal feldolgozni.) Azt is érdemes lehet figyelembe venni, hogy mi, az oldal szerkesztői ezt továbbra is a szabadidőnkben végezzük, mindenféle ellentételezés nélkül.

Egy-egy alkotás hossza 55.000 karakter lehet (szóközökkel együtt számolva), ennél többet a rendszer nem kezel, elvágja a szöveget. Az ennél hosszabb alkotásokat érdemes több részletben beküldeni.

Ha hosszabb, több fejezetes, már elkészült alkotást szeretnétek beküldeni, akkor célszerű a beküldése előtt valamely szerkesztővel felvenni a kapcsolatot. Egyrészt így tudjátok számunkra jelezni ezt (és nem fordulunk le a székről ijedtünkben, amikor meglátjuk már feltöltve a hatvannégy fejezetes regényt :-) ), és le tudjuk egyeztetni, hogy milyen időközönként, milyen napokon jelenjen meg egy-egy fejezet. Csináltunk már ilyet is, tud működni.

Előfordulhat, hogy többször is beküldtök egy alkotást, és, mivel többen is szerkesztjük az oldalt, az is előfordulhat, hogy mi is megjelentetjük többször. Ez amiatt van / lehet, mert feltételezzük, hogy egy alkotást csak egyszer küldtök be. Mégis volt rá példa, hogy mi sem vettük észre a duplikációt. Ezt a legjobban, leghatékonyabban úgy tudjuk elkerülni, hogy ti, alkotók vezettek egy táblázatot arról, mit küldtetek már be hozzánk. (Azt, hogy az meg is jelent, nem feltétlenül kell adminisztrálni, mert az oldalon a saját alkotásaitok között úgyis megtaláljátok.) Ezzel a mi munkánkat is megkönnyítitek (nem dolgozunk az adott szöveggel kétszer), és ti magatok is nyomon tudjátok követni a hozzánk beküldött alkotásaitokat.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:22
497 hozzászólás
Alkotások módosítása

Van lehetőség a már beküldött alkotások módosítására. Amennyiben módosítanátok egy már megjelent, vagy egy beküldött, de még meg nem jelent alkotásotokat, azt jelezhetitek a Fórumban a „Már beküldtem, de szeretnék még javítani rajta...” témában, vagy jimmy@szentesinfo.hu, és az imblode@gmail.com e-mail címeinken.

Általában az alábbi lehetőségek közül lehet ez esetben választani:

● Beküldöd új alkotásként, amit mi újra átnézünk, és abból kicseréljük a szöveget a már fent lévőre. Ezután jelezzük hozzászólásban, hogy ez egy megújított változat. Így a Főoldalon megjelenik a Legújabb hozzászólások résznél. Ez esetben arra kérünk, mindenképpen jelezd, akár az alkotás elején is, hogy ez egy már fent lévő alkotásod javított változata!

● Beküldöd új alkotásként, és kitesszük a régi mellett, így megjelenik a főoldalon a legújabb műveinknél.

● Elküldöd e-mail-ben a dokumentumot, és az e-mail szövegében jelzed, hogy ez egy már fent lévő írásod javított változata, cseréljük ki erre. Miután átnéztük, és kicseréltük a régi szöveget az újra, jelezzük hozzászólásban, hogy ez egy megújított változat. Így a Főoldalon megjelenik a Legújabb hozzászólások résznél. Ennél a változatnál megvan az a lehetőséged, hogy a dokumentumban jelölöd azokat a részeket, amelyeken változtattál, így nem kell újra átolvasnunk a teljes szöveget, csak a javított, módosított részekkel kell foglalkoznunk. Ez megkönnyíti a munkánkat, és gyorsabban kikerülhet a javított alkotás.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:21
497 hozzászólás
Alkotások elbírálása

A beküldött alkotások elbírálására, megjelenésére alapesetben várni kell valamennyit. Hogy mennyit, az több mindentől függ. Egyrészt attól, mennyi és milyen hosszúságú alkotást küldtetek be. Másrészt attól, hogy az aktuális szabadidőnkből mennyit tudunk erre fordítani.

Természetesen az alapvető tervünk az, hogy minden nap teszünk ki új alkotásokat, ha mást nem is, legalább néhány verset, és egy-két rövidebb novellát.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:21
497 hozzászólás
Alkotások javítása

A Lidércfény szerkesztői az elbírálások során minden esetben elolvassák az adott alkotást. Amennyiben szükséges, úgy elvégzik a korrektúrázást (helyesírási, központozási hibák javítása, stb.).

Biztatjuk arra az alkotóinkat, hogy a megjelentetett műveiket hasonlítsák össze azzal a „nyersanyaggal” amit ők maguk beküldtek. Sokat tanulhatnak már ebből is, megláthatják, mik azok, amiket mi szerkesztők javítottunk, korrektúráztunk az adott alkotáson.

Amennyiben az adott alkotás elbírálása során komolyabb problémába ütköznénk (pl.: kihámozhatatlanul értelmetlen mondatok, komoly logikai hibák, az író saját magának mond ellent, stb. – ezek észrevételezése, javítása már szerkesztői feladat), akkor felvesszük a kapcsolatot az alkotóval, és igény szerint küldünk számára egy lábjegyzetekkel ellátott dokumentumot, amelyben jelezzük felé a felmerült, javítandó hibákat. Ezek az alkotások csak akkor kerülnek fel az oldalra, ha az írók kijavítva újra beküldik.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:21
497 hozzászólás
Alkotások megjelenítése a Lidércfény Online-on

Bizonyos témáktól eltekintve bármilyen alkotást fogadunk és megjelenítünk, ha azt megfelelő minőségűnek találjuk. Természetesen, mivel amatőr irodalommal foglalkozunk, nem tettük magasra a mércét. Hiszen az egyik célunk az, hogy teret adjunk a feltörekvő amatőr íróknak, így nem várhatjuk el, hogy első néhány novellájuk, versük rögtön díjazásra érdemes, profi minőségű, megfogalmazású legyen.

Azok a témakörök, amelyekkel nem foglalkozunk, a Főoldalunk alján a Megjegyzések részben fel vannak sorolva, de a lényeges részeket ide is bemásoltuk:

Az oldal készítői ki fogják moderálni a politikával vagy politikai nézetekkel (legyen az akár bal-, akár jobboldali) kapcsolatos bejegyzéseket.

Az oldal készítői ki fogják moderálni azokat a hozzászólásokat, amelyek mások vallási meggyőződését sérthetik.

Természetesen lehetnek (és vannak is) az oldalon olyan alkotások, amelyek érintenek akár politikai, akár vallásos témákat (lásd pl. a Szépirodalom kategóriában az Istenes alkategóriát), ám ezeket nem valami ellen fogalmazzák meg, alapvetően nem uszító, nem becsmérlő, nem sértő tartalmúak. Ha nyilvánítanak is benne valamilyen véleményt, azt nem maga az író teszi, nem a narráció része, hanem valamely szereplő, melyet a történet, a többi szereplő helyez a megfelelő kontextusba.

Ha valaki mégis aktuálpolitikai, vallási kérdésben szeretne kinyilatkoztatást írni, az bizony nem egyszerű dolog. Utasítottunk már el ilyen jellegű direkt tartalmat, de meghagytuk a lehetőséget arra, hogy más formában, más megfogalmazással megjelenhessen. Kellő fantáziával lehet ezekből írni úgy abszurdot, sci-fit, neoprimitívet, akár fantasyt, vagy horrort is, hogy a sorok között olvasva, áthallással megértse az olvasó, mire szeretett volna az alkotó rávilágítani. Ezekben mi is értékeljük a kreativitást, a belefektetett időt, energiát. Persze azért csak óvatosan! :-)
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:21
497 hozzászólás
Alkotások beválogatása az AKF-be

A havonta megjelenő Lidércfény amatőr kulturális folyóiratba (röviden AKF-be) alapvetően a Lidércfény Onine-on megjelent alkotásokból válogatunk.

Azokat az alkotásokat igyekszünk az AKF-ben is megjelentetni, amelyek jó helyesírással, igényes megfogalmazással bírnak, emellett szórakoztatóak, és / vagy rendelkeznek mondanivalóval. Figyelembe vesszük még a hozzászólásokat is. Az olvasások számát kihagyjuk a képletből, mert nem az mutatja feltétlenül, hogy az adott alkotás ténylegesen jó-e; és lehetnek olyan alkotók, akiknek több ismerőse, nagyobb ismeretsége, ezáltal nagyobb olvasottsága van, míg az új, kezdő alkotóink nem feltétlenül rendelkeznek kiterjedt „rajongótáborral”.

Természetesen vannak AKF exkluzív tartalmak is, amelyek kifejezetten, vagy részben a folyóiratba készülnek. Ilyenek pl. az interjúk, könyvajánlók, filmajánlók, események beszámolói, zenei témájú cikkek, esszék, regényrészletek, vagy akár olyan novellák, amelyeket az alkotóik direkt abba szántak, és ennek okán előtte felvették velünk a kapcsolatot.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:21
497 hozzászólás
Felhasználói profil módosítása

Gyakran felmerül a kérdés, hogy miként tudjátok megváltoztatni az adataitokat az oldalon. Ez valójában nagyon egyszerű.

Az oldalra történő bejelentkezés után a Műveletek oldal jön be, ahol fentről a második lehetőség a „Regisztrációs adatok módosítása”. Ugyanezt a lehetőséget bármikor el tudjátok érni a bal oldali Műveletek menüpont Adatmódosítás almenüjére kattintva.

Itt a felhasználói neveteken kívül minden mást meg tudtok változtatni, de bizonyos műveleteknél kéri a rendszer az aktuális jelszavatokat.

A név mezőben lehet szóközt használni, kezeli a rendszer.

A változtatás után érdemes leellenőrizni a saját profilotokon, hogy minden úgy van-e, ahogyan szeretnétek. Esetleg egy Kilépés-Belépés kombóval biztosra menni.

Előfordulhat, hogy a Bemutatkozó szövegben fura karakterek, vagy smiley-k jelennek meg ahelyett, amit beírtatok. Ez amiatt van, mert a rendszer bizonyos karakterkombinációkat speciálisan kezel. Így lehet pl. a 8)-ből napszemüveges mosolygós smiley. Ilyen esetekben érdemes (bár helyesírásilag helytelen) a zárójelet elválasztani a szövegtől egy szóközzel.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:20
497 hozzászólás
Szövegformázás az oldalon

Az a kérdés is többször felmerült már, hogy miként lehet az oldalon megjelenő alkotásokban formázni a szöveget. Valójában ez is elég egyszerű.

Az alap formázási lehetőségek minden esetben megtalálhatóak a Hozzászólásoknál (Új vélemény írása), valamint az új Fórumbejegyzéseknél. Ezek a következők: félkövér, dőlt, aláhúzott, nagy szöveg, kicsi szöveg.

A konkrét formázások pedig így néznek ki:
(Természetesen szóközök nélkül kell alkalmazni.)

[b ]félkövér[ /b]
[i ]dőlt[ /i]
[u ]aláhúzott[ /u]
[big ]nagy szöveg[ /big]
[small ]kicsi szöveg[ /small]

Tehát az a szövegrész, amit a szögletes zárójelbe tett formázási utasítások közé tesztek, úgy jelenik meg az oldalon, ahogyan arra a formázási jelek utasítják a rendszert.

Lehet egyszerre többet is használni, pl.: [b ][ i]félkövér és dőlt[/i ][ /b], de arra ilyen esetben érdemes odafigyelni, hogy minden megnyitott formázást be is zárjunk.

Ezeket bármely szövegszerkesztőben is be lehet írni a formázni kívánt szövegrészhez – ott átláthatóbb is –, és úgy feltölteni az oldalunkra. Fontos, hogy ezek a formázási jelek is beleszámítanak a maximális karakterszámba!

Figyelem! Az alkotások szövegében is érdemes figyelni bizonyos szövegrészekre. Van ugyanis néhány smiley ami ilyen szempontból itt is becsapós lehet, nem csak a bemutatkozásnál. Ritka ugyan, de okozott már ez is meglepetést néhányszor. Ezek is megtalálhatóak mind az új fórumbejegyzés, mind az új vélemény írásánál.

Ezekre a karakterkapcsolatokra érdemes figyelni:
(Természetesen szóközök nélkül kell beírni.)
: - )
: - D
: - (
: - o
: - ?
8 - )
: - x
: - P
; - )
: - |
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:15
497 hozzászólás
Alapvető szövegformázás szövegszerkesztőben és pici helyesírás

Többször belefutottunk már az elbírálás során olyan alapvető hibákba, amelyek pici odafigyeléssel könnyen kiküszöbölhetők, és nekünk is spóroltok vele egy kis időt (nem is beszélve arról, hogy így hamarabb kikerülhet az alkotásotok).

● A bekezdések elején sohasem alkalmazunk tabulátort arra, hogy az első sor beljebb kezdődjön. Ez az eszköz teljesen másra való.

● A bekezdések elején sohasem alkalmazunk szóközt arra, hogy az első sor beljebb kezdődjön.

Erre a Bekezdés formázása ad jó megoldást, ahol a Behúzás-nál tudjuk beállítani, hogy az Első sor mennyivel kezdődjön beljebb a margótól. (Ezek pontos elérhetősége a menüben mindig az adott szövegszerkesztőtől függ.) Ennek gyakorlati jelentősége a Lidércfény Online-on nincsen, de a szöveg a korrektúrázás során átláthatóbb.

● A párbeszédeket minden esetben új bekezdésbe írjuk.

● A párbeszédeknél sosem alkalmazunk kötőjelet, és sosem írjuk az alkalmazandó gondolatjel után közvetlenül oda a szöveget, hanem hagyunk egy szóközt a kettő között.

Helytelen:
-Ez itt így rossz – mondta Petike.

Helyes:
– Ez így a helyes – mondta Julcsi.

A gondolatjelet a szövegszerkesztők többsége két, egymás után ütött kötőjelből és egy mögéjük írt szóközből létre tudja hozni, de azért érdemes ennek is utánajárni, mert programonként ez is különbözhet.

● Legtöbbször szintén párbeszédeknél fordul elő, de mellékmondatok, közbevetett gondolatok esetén is szintén alkalmazzuk a gondolatjelet. Párbeszédeknél a fenti példákban is látható, hogyan kell ezt alkalmazni (szóköz, gondolatjel, szóköz). Közbevetett gondolatnál is igen hasonló a helyzet – gyakorlatilag így működik –, hiszen az alapelv ugyanaz.

● Az is előfordul, hogy a „hogy” előtt kimarad a vessző, pedig mindig, minden esetben ki kell tenni. Sőt, vannak néma „hogy”-ok is, amelyek elé szintén ki kell tenni a vesszőt!

Pl.: „A férfi tudta, (hogy) mit gondolnak róla az emberek,” – ha itt a „hogy”-ot elhagyjuk, a mondat ugyanúgy értelmezhető, de a vessző attól még marad.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:15
497 hozzászólás
A Facebook oldalunk

A Lidércfény Online Facebook csoportjának célja, hogy a Lidércfény szerkesztői tájékoztassák az érdeklődőket, tagokat a Lidércfénnyel kapcsolatos hírekről, eseményekről, napi frissítésekről.

A csoport tagjai nyugodtan beküldhetnek a Lidércfény témájával kapcsolatos híreket, érdekességeket, pályázatokat, linkeket, stb.

Örömmel fogadunk továbbá saját megjelenésről beküldött anyagokat, mint pl.: szereplés novellás-, verseskötetben; saját novelláskötet, verseskötet, regény megjelenése; saját könyvbemutató, dedikálás promótálása; saját festménykiállítás, fotókiállítás megnyitójára invitálás.

Verseket, novellákat, esszéket, könyvismertetőket, filmajánlókat, egyéb irodalmi alkotásokat kizárólag a weboldalunkon ( http://www.lidercfeny.hu), illetve a folyóiratunkban jelentetünk meg.
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:14
497 hozzászólás
A Discord szerverünk

Ha személyesen szeretnétek velünk, vagy más alkotókkal társalogni, ajánljuk a Discord szerverünket.

Beszélgessünk egy jót a ki nem hunyó tábortüzünk fényénél és melegénél irodalomról, filmekről, meg bármi másról, ami épp az eszünkbe jut.

Ha barátnak jelölitek egymást, akkor még privát beszélgetéseket is folytathattok! Hát nem fantasztikus? :-)

Ezzel a le nem járó meghívóval tudtok belépni:
https://discord.gg/FtGHMGpG8c
Jimmy Cartwright
Admin
2023.06.16 16:09
497 hozzászólás
Az elmúlt évek során időről-időre feltettetek nekünk bizonyos kérdéseket, amelyeket mi egyesével mindig meg is válaszoltunk. A világ azonban rohan, a korábban feltett kérdések újra és újra felbukkannak, és egyszerűbbnek láttuk, ha leírunk minden választ, és bármikor elolvashatjátok. Ezen útmutató célja tehát a felmerült kérdések megválaszolása, egy helyre gyűjtése, hogy mihamarabb választ kaphassatok.
[Előző] [1] [Következő]