Off!

Szépirodalom / Novellák (408 katt) Tumicz Krisztina
  2023.06.21.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2023/7 számában.

– Ki ne ejtsd előttem ezt a nevet! – figyelmezteti a férfit a lánykorában kék szemű göndör szőke hajú nő.

Ha egy férfi torkát el akarja vágni a villanyborotva pengéje az sem duruzsol ijesztőbben, mint egy nő piros rúzsa.

Philip résnyire nyílt ajka bezárul. Feláll, odasétál a pulthoz és elveszi róla a hírhedt gyilkosok bűncselekményeit tartalmazó újságot. Belelapoz. A cikk címe, amit olvasni kezd Californiai paradicsom. Philip nem mozdul akkor sem, amikor a nő hisztériásan fenyegetőzik. Csak olvas.

A közeli zebránál szirénázó mentőautó fékez. Szezon közepi szombat este van. Az emberek az utcán tolonganak. Üdvrivalgás. A sikeres banda idei turnéja egy lapos tetőre varázsolt színpadon zárul.

– Kér valami erőset? – kérdi a pincér.
– Azt akarom, tedd le az újságot! – követelőzik a nő Philipre nézve, majd a pincérhez fordul és egy kancsó vöröset rendel.

Lecsap a nőnek az asztalra az ökle. Holtbiztos, hogy máshol jár, nem egyszerűen csak sétálgat Az öklével az asztalra csap. Holtbiztos, hogy máshol jár, nem egyszerűen csak sétálgat a tekintete a járókelőkkel. Neki tervei vannak meg egyebei, ráadásul eddig zsákot cipelt a hátán. Azt hiszi a semmire eleget várt már.

Philip felnéz az újságból, a tetőn a legendás szupercsapat hangol. A hangfalakból ismerős dallamok csalogatják a járókelőket közelebb. A szórakozóhelyek teraszán italozó emberek úgy lesik az előkészületeket, mintha valami időzített bombát vizslatnának, pedig csak buli lesz. Jönnek az emberek a strandról, az utcákról, a mozikból.

Philip megbabonázva lapozza tovább az újságot, olvassa tovább a cikket, és a bor édeskés íze lassan betölti a száját. Kizárja az utcai buli izgalmas hangulatát és betűről betűre haladva olvas.

Szabálytalanul közlekedő járókelők zavarják a forgalmat. A gyárakban leállnak a gépek. A dolgozók gépkocsiba ülnek. Újabb és újabb hullámban özönlik a tömeg az esti koncert helyszínére, ami szürkület előtt kezdődik.

– Nem bocsátok meg neked – mondja végtelenül gyöngén a nő.

Erejéből nem futja többre. Az ökle a levegőben, oknak éppen elegendőnek érzi a könnyeit. Piros foltok égnek az arcán. Sír.

Philip komolyan fütyül az egészre. A mentőautó, a beteg, a koncert és a vörösbor ott motoszkál benne, és így együtt semmi értelmük. Becsukja, majd két egymás utáni egyforma mozdulattal összehajtogatva visszateszi a pultra az újságot.

Ezalatt a zöldet kapott mentőautó tovább szirénázik a főúton a kórház felé. Az ügyeletes orvos nyakában a csecsebecséivel az intenzív osztályon várja a beteget. Philip, miután leteszi a lapot, nem is sejti, valahol a körúton lefullad egy busz, a tetőn elhallgat a zene, az operatőr kikapcsolja a felvevőgépet, a mentőben a beteg szíve megáll, a kórházból kilép egy orvos – nem műt többé –, a moziban elszakad a filmszalag és egy olvasó kezében üres oldalt tartalmaz a könyv. Philip csak annyit tud biztosan, ő és a szőke, göndör hajó nő szerelme véget ért, és a pulton heverő Californiai paradicsom cikket tartalmazó újság címe Off!

Előző oldal Tumicz Krisztina