Rossz álom - vélemények

Ugrás a műre


n13
Felhasználó
2021.07.17 07:18
252 vélemény
Köszönöm a hozzászólásaitokat! Márk tetszett az ötleted. :-)
Kereder Márk
Felhasználó
2021.07.16 13:47
205 vélemény
Nekem is tetszik, de ha lehetek (megin') mumus, elmondanék egy apró dolgot, ami zavart. (Akit pedig idegesíteni szoktam, az most (!) kattintson el!) ;) Szóval: Az "álom" két, mára szinte teljesen szétválasztódott jelentéstartalma keveredett az agyamban: az álom, mint bárminemű, jó vagy rossz "létállapot", és az álom, mint - nagyon rossz szóképpel: "amerikai" álom, vágyálom. Pedig pont ez a kettő közötti különbség a mű egyik tartópillére. Én az "álom", mint kívánatos, be nem teljesült jó dolog az életedben, erre én mindenképpen más szót használtam volna, mint pl. "vágy", vagy valami hasonló. Így nem lett volna furcsa, hogy most melyik álmok vannak ott, azon a helyen? Zavaros volt. Egy ilyen rövid írásnál főleg zavaró volt nekem.
Egyébként jól és plasztikusan megfogtad a dolog lényegét, kár ezért az egy apró, de zavaró hibáért. Ez olyan mint hajszál a csülkös bablevesben: nem feltétlenül teszi tönkre, de hát na! Nem jó benne!
...
El tudnék képzelni egy olyan befejezést - ha megoszthatom - hogy az álomban az lesz a vágy(álm)a az énnek, hogy emlékezzen az álmára. Aztán reggel felébred, és próbál visszaemlékezni, először még megvan, de fokozatosan kicsúszik, nyálkássá válik a gondolat, becsúszik és eltűnik egy régi falrepedésben (persze képletesen), így a vágyálom, hogy emlékezzek az álmokra, az is szépen betagozódik azon az elfeledett helyen a többiek közé, s belőle is egy szúrós tekintetű vádló figura lesz...
Lehet, hogy gondoltál is erre, de jópofa lett volna a végének. Szerintem, aztán ki tudja.
...
Josh, régóta vitatárgy az élet mozgatóerejének mibenléte, Darwinisták szerint az ügyesség, alkalmazkodóképesség, igen. Ez viszont nem magyarázza az altruista viselkedési formákat. A darwinizmus - jóllehet pont, éppen a populáció túlélésének elsőbbrendűségével operál - ennek ellenére a tényt, hogy gyakran a szülő feláldozza magát (nem csak fizikai értelemben) az utódért, pont azt bizonyítja, hogy nem "alkalmazkodó" indíttatás vezérli, hanem az odaadás. A legodaadóbb (populáció) élné túl? Ha így van is, ez sem a jóság abszolútumát legitimálja, hanem csak azt a puszta tényt, hogy a faj mindenekelőtt lévő dolog. Tehát azt mondanám: nem biztos, hogy a legalkalmazkodóbb-ság a populáció sikerének titka, de ettől még lehet, hogy az odaadás is csak egy "biztosíték" a fajfenntartás szempontjából. Mert az "önzetlen" odaadást, mint létező dolgot a darwinisták sem tagadják! ... Ki lehet terjeszteni ezt az odaadást, ezt a "mindenek előtt" lévő gondolatot az Életre is esetleg? Nem "csak" (ez a csak nagyon idézőjeles!) az emberi fajra, ahogy Jézus tette? Mert Ő ezt tette, bármilyen aktuális klérus mást is mond manapság. Nem csak a fehér hetero keresztény férfiakra értette. "Szeresd felebarátodat, mint magadat" - mondta. És ki a felebarát? - "Mindenki".
Ezt elfelejtettük. :(((((
Van, aki szerint Krisztus második eljövetele az a figura lesz, aki ezt a szeretetet az emberekről ki tudja terjeszteni az Élet-re, az Ökoszisztémára. Kíváncsian várom.
Josh Ogren
Felhasználó
2021.07.16 09:59
37 vélemény
Mondanám, hogy ... vagy ... de ...
Mindenesetre igaz és ismerős.
Azt szokták mondani, és igaz is - nem a legerősebb éli túl, hanem a legalkalmazkodóbb. Csakhogy annak ára van. Nem is kicsi.
Néha pedig az ember szembesül a számlával.
Egyen meg a fene, reggel így megborzongatni az embert...
Viszont nagyon jó írás lett ebből :-)

Előző oldal