G.T.C.

A jövő útjai / Novellák (377 katt) kosakati
  2022.02.27.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2022/2 számában.

Priscilla kényelmesen hátradőlt.
Kicsit már megnyugodott, és elővette a zseb-netjét.
Mostanában elég sokat repült, az utóbbi években elég gyakran utazott Tajvanra, de a felszállás, és a landolás még mindig kellemetlen élmény volt a számára. Felszálláskor mindig felgyorsult a szívverése, és a gyomrát is csiklandozta valami. Landoláskor pedig mindig az a statisztikai adat jutott az eszébe, miszerint minden egymilliomodik leszállás balesettel végződik.
Kicsi az esély... persze... – gondolta – ...de mi van, ha pont ez az egymilliomodik...?
Miközben a landolások statisztikáján merengett, és az ablakból a felhők napsütötte bodrait nézegette, a bekapcsolt zseb-net kinyílt, és üzembe helyezte magát.
A felhők felett mindig kék az ég... – gondolta. – ...De annyi a felhő, hogy semmi mást nem látok, csak ezt a... ezt a... nagy, nagy, nagy tál madártejet...
A zseb-net közben stabilan rátapadt a Priscilla előtti ülés támlájára, és a monitoregységet a támlára, a billentyűzetet pedig a lehajtott étkezőtálcára vetítette.

Priscilla először küldött egy e-mailt ikertestvérének, Marcellának.
Megbeszéltek ugyan már mindent részletesen, tudták pontosan, hogy mikor találkoznak Houstonban, a reptéren, de úgy gondolta, még egyszer megerősíti a megbeszélteket. Szokása volt minden lényeges, és lényegtelen dologról, azonnal, amint eszébe jutott, e-mailt küldeni Marcellának. A sok vidifonálás és e-mail miatt még mindig olyan volt egy kicsit a kapcsolatuk, mintha még mindig együtt laknának.
Mindketten ragaszkodtak ehhez az illúzióhoz, hiszen ikrek voltak.

Aztán megnézett néhány hírportált, különös tekintettel az időjárás-jelentésekre. Szerette volna tudni, milyen idő lesz Houstonban amikor leszáll. Arra volt kíváncsi, hogy át kell öltöznie, vagy jó lesz az az öltözet, amiben Nairobiban felszállt.
Kicsit bosszantotta, hogy akárhányszor belépett egy portálra, előtte el kellett olvasnia egynéhány G.T.C.-s reklámot. A reklámok elolvasására bőven hagyott időt a rendszer, és ez nagyon lelassította a szörfölést, de hát ez a kis kellemetlenség az ára annak, hogy a G.T.C.-s zseb-netek ilyen olcsók.
Apa sohasem engedte volna, hogy ezt a vacakot használjam – gondolta. – Ő nem sajnálta a pénzt az igényes hardwerekre, softwerekre, és a legprofibb keresőprogramokat használta... Meg is engedhette magának a főorvosi jövedelméből... De hát én csak egy csóró diáklány vagyok, nekem ez is jó...

A képernyőn ott virított az egyik G.T.C.-s reklám:
"Utaznál, de nincs pénzed?
Jelentkezz a G.T.C. csapatába!
A G.T.C. kedvezményes részletfizetési lehetőséget kínál minden dolgozója számára."


Aztán megjelent egy G.T.C.-cola, és egy G.T.C. teniszütő reklám.
A végre elért hírportálról megtudta, hogy Houstonban esik az eső, és jóval hidegebb van, mint Nairobiban.

Priscilla mérgelődött, hogy mégiscsak át kell öltöznie.
Fülébe illesztette a mogyorónyi audioegységet, és felhívta Marcellát.
A hívás kicsengett, de mielőtt beszélhetett volna ikerhúgával, újabb G.T.C. reklámot kellett végigolvasnia.

"Jelentkezz a G.T.C. fiatal, dinamikus csapatába!
Amit elvárunk:
– legalább 21 éves életkor,
– legalább középfokú végzettség,
– lelkiismeretes munka, rugalmasság, munkabírás.
Amit kínálunk:
– kiemelkedő fizetés,
– elit munkakörülmények,
– kedvezményes, színvonalas szállás,
– étkezési- és utazási kedvezmények,
– részletfizetési lehetőség a New World-re induló járatainkra.
Kivándorló dolgozóinkat sokféle munkalehetőséggel, letelepedési támogatásokkal várjuk az új hazában."


Aztán még megjelent a képernyőn egy narancsos G.T.C. keksz, és egy G.T.C. gyógycipő reklámja.
Nagy sokára feltűnt a képernyőn Marcella arca.
– Megkaptam az előbbi e-mailedet, várlak a reptéren, ahogy megbeszéltük – hadarta.
– Hozzál nekem valami meleg ruhát... Nincs nálam semmi meleg cucc... Nairobiban dögmeleg volt, amikor felszálltam... – kérte testvérét Priscilla.
– Oké, meglesz.
– És...
– Az is meglesz... Én már tegnap óta itt vagyok, gondolhatod, hogy már végigböngésztem az üzleteket... Nekem is kellett egy csomó cucc... Tajpejben sem pont olyan az idő, mint Houstonban... Ráadásul feketém sem volt egy darab sem...
– Rajtam sem volt fekete cucc apa temetése óta... – szomorodott el Priscilla.
– Olyan furcsa, hogy most újra feketébe kell öltöznünk – olvadt le Marcella arcáról is a mosoly –, ráadásul egy idegen miatt...
– Nem idegen...! A nagyapánk...
– Attól még idegen – ellenkezett Marcella. – Mostanáig azt sem tudtuk, hogy létezik... létezett...
– Amikor apánkat temettük, akkor egy darab letört a szívünkből – ismerte el Priscilla. – Persze, hogy az más volt... Mikor megtudtuk, hogy az az orrszarvú a fotószafarin...

– Igen, az borzalmas volt. Akkor határoztam el, hogy Tajpejben tanulok tovább... Minél messzebb Afrikától, minél messzebb az orrszarvúaktól, minél messzebb a tragédiától... Nem is értem, hogy te és anya miért maradtatok ott...
– Tudod, anya szerelmes Afrikába, ahogy apa is az volt. Dinamittal sem lehet kirobbantani abból a dzsungel-kórházból, ahol megismerték egymást, ahol annyi évet töltöttek el... Csak akkor mozdul ki onnan, amikor bejön hozzám, Nairobiba, havonta egyszer, látogatóba. Most sem volt hajlandó velünk jönni nagyapánk temetésére.
– Olyan furcsa nagyapának nevezni Mr. Brownt, akiről a múlt hétig nem is tudtuk, hogy a rokonunk, sőt...
– Hát elég furcsa. De az is elég furcsa, hogy apa sohasem mesélt róla. Tudtuk, hogy Amerikából jött Kenyába dolgozni, de hiába nyaggattuk, semmit sem mesélt a családjáról...
– Igen. Csak anya rokonait ismertük. Mindig csak ők jöttek hozzánk, és hozzájuk utaztunk Tajvanra vakációzni.
– És az is elég furcsa, hogy Mr. Fred Brown pont "az a Fred Brown...".
– Hát, ez a legfurcsább...
Szokásuktól eltérően egy egész percig csak hallgattak... aztán bontották a vonalat.


Priscilla egy jó ideig csak bámult kifelé az ablakon.
Tudta, hogy most már az Atlanti óceán fölött járnak, de nem látott most sem mást, csak a felhők tetejét. A felhőket, amik szeszélyes formákba bodorodtak, és fürödtek a napfényben.
– Egész úton csak ez a nagy-nagy madártej... – sóhajtotta, és újra a zseb-netje felé fordult.
Felhívta a dzsungel-kórházat.

"Felvételre keresünk a Moon-Hiltonba szakácsokat, konyhai kisegítőket, egyéb szállodai személyzetet, reklámszervezőket, a Föld-Hold járatainkra utaskísérőket, szerelőket, és takarítókat.
Fényképes jelentkezéseket "Moon" jeligére..."


...G.T.C. csokoládé... G.T.C. üdítőital...

Aztán végre megjelent a képernyőn Mia Wong arca.
– Anya! Nem gondoltad meg magad? – kérdezte Priscilla. – Ha most elindulsz, még időben odaérsz Houstonba... A temetés csak holnap lesz...
– Nem édesem – mosolygott Mia. – És annak sem örülök, hogy ti odamentek. Apátok sem helyeselné... De hát felnőttek vagytok, nem szólhatok bele... csak aggódhatok.
– Anya! Én annyi mindent nem értek. Miért hallgattatok apa amerikai családjáról, a nagyapáról, a G.T.C.-ről, ...mindenről?
– Apád így látta jónak. Én pedig egyetértettem vele.
– Te mindig egyetértettél vele...
– Nem mindig, kislányom. Voltak vitáink... De ebben azonos volt a véleményünk. Azt akartuk, hogy normális életetek legyen...
– De...
– Ne most kezdjük el ezt megvitatni...
– De...
– Csak arra kérlek, hogy legyetek nagyon óvatosak, körültekintőek, és ne írjatok alá semmit.
– De...
– ...amíg azt hárman, hatszemközt, személyesen meg nem beszéljük !
– De...
– Kérlek !
– Jó, megígérem.
– Megnézted már a discet ?
– Még nem...
– Elég hosszú anyag...
– Jó, jó... Elég hosszú még az út is...

* * *

Az út még valóban elég hosszú volt, de Priscilla még halasztgatta a disc elolvasását… Előbb még telefonálgatott a barátainak, tajvani rokonainak, ismerőseinek, küldött néhány e-mailt, és szörfölt egy kicsit a hálón.
Minden egyes hívás és belépés előtt eléfurakodtak a G.T.C. reklámjai;

"A fődíj egy kétszemélyes út New World-re!
Gyűjtsön össze 10 hűségpontot a G.T.C. áruházaiban, és küldje be!
A fődíj egy kétszemélyes út New World-re, elit osztályon, teljes ellátással.
További 100 szerencsés beküldő New World panoráma DVD-t, 300-an pedig New World térképes pólót kapnak ajándékba.
A részletekről érdeklődjön a G.T.C. Áruházaiban!"


"Amíg ön utazik, a pénze kamatozik!
Ha megvan már az űrhajójegye, és pénzzé tette vagyonát, vegye igénybe a G.T.C. bankok szolgáltatásait!
Kedvezményes kezelési költségek, az utazás időtartamára lekötött összeg után magas kamat!
Bővebb felvilágosításért forduljon a G.T.C. bankfiókjaihoz!"


"Utazna, de még nem tudta eladni a házát?
Forduljon a G.T.C. ingatlanközvetítő irodáihoz!
Ingatlanát értékesítjük, a vételárat az ön által megjelölt G.T.C. bankfiókba utaljuk, New World-re. A pénze már az új hazában várja önt."


"Töltse nyugdíjas éveit New World paradicsomi tájain!
Bízzon mindent a G.T.C.-re!
A G.T.C. ingatlanközvetítő irodák vállalják ingatlana és üzlete értékesítését.
A G.T.C. bankfiókjai kedvezményes kezelési költségekkel, és magas kamatokkal állnak ügyfeleink rendelkezésére.
A G.T.C. utazási irodák kedvezményes űrhajójegyekkel, kényelmes szállással, magas színvonalú ellátással várják kedves utasainkat.
A G.T.C. utazási irodák az ön letelepedését is megszervezik New World-ön."


"Pénzügyi nehézségei vannak?
Elege van a Föld gazdasági káoszából?
Tegye át cége székhelyét New World-re!
Forduljon a G.T.C. pénzügyi szaktanácsadóihoz!
Mi mindenben segítünk."


"Elege van a szennyezett levegőből, a forgalmi dugókból, az allergiából, az adóhivatal szekálásaiból, az egyre gyakoribb járványokból, az emelkedő gyógyszerárakból, a zajos tömegből, a zsúfolt kórházakból, a szennyezett vizű strandokból, az ételmérgezésekből?
Telepedjen át New World-re!
Minden gondját megoldjuk.
Forduljon a G.T.C. áttelepedési irodáihoz!"


"Úgy érzi, nincs elég élettere?
Vállalkozásának beszűkültek a piacai? Nem tud kibontakozni?
Települjön át New World-re!
Forduljon a G.T.C.-hez!
Teljes körű ügyintézést, kényelmes utazást, és kiemelkedő kamatokat kínálunk ügyfeleink számára."


"Hét és fél év kamataiból új életet kezdhet New World-ön.
Amíg ön utazik, a New World-re átutalt pénze kamatozik.
Forduljon a G.T.C. bankfiókjaihoz!
Új haza, új élet!"


A reklámok, e-mailek és beszélgetések most nem tudták igazán lekötni Priscillát... Kérdések sora fogalmazódott meg benne.
– Mi lehet az oka annak, hogy anyja nem akarja felvenni a kapcsolatot apja családi cégével...? Apa miért titkolta el, hogy ő az örököse a G.T.C. hatalmas cégbirodalmának...?Mitől fél anya...? Apa miért zárkózott el?
...A G.T.C. miért csak akkor találta meg őt és Marcellát, amikor nagyapjuk, a cég tulajdonosa, 98 évesen meghalt...? Nagyapa miért nem kereste őket...? Vagy kereste, csak apa, később pedig anya ezt eltitkolta...? Miért volt ez a nagy titkolózás?
Anya miért ragaszkodik annyira annak a discnek az elolvasásához?
Végre rászánta magát, hogy elővegye a discet.
Anyának igaza van... Elvégre tájékozódnom kell – gondolta –, ha már úgy alakult, hogy én és Marcella örököljük a G.T.C.-t.
Az apró discet a zseb-nethez érintette. A zseb-net egy pár pillanatig zümmögött, aztán már meg is jelent a vetített képernyőn a disc tartalma.
A discen tárolt anyagot anya töltötte le apa gépével a Houston News archívumából.

A hosszú tanulmányt a Houston News (tavaly óta G.T.C.Houston News) egyik ismert gazdasági elemzője állította össze.
Priscillának nem volt türelme az egész anyagot végigolvasni, csak itt-ott olvasott bele, a hosszabb cikkeknek épp csak a címét nézte meg. Úgy gondolta, később majd alaposabban tanulmányozza az érdekesebb részeket.

"A Galaktic Tours Company (G.T.C.) története igazi amerikai sikertörténet... Semmiből épült multinacionális cégbirodalom... Igazi amerikai álom."
A G.T.C. valóban majdnem a nulláról indult, de azért volt négy olyan dolog, aminek találkoznia kellett ahhoz, hogy a G.T.C. létrejöhessen, és elindulhasson a soha nem látott siker útján. Ha a négy dolog közül bármelyik is hiányzott volna, soha nem jön létre a G.T.C. A négy szükséges dolog a következő volt;
1., A Brown család jelentéktelen, nyugdíjasok nyaraltatásával foglalkozó kis utazási irodája, az Oceanic Tours Company.
2., Roy Motoska jogi, és közgazdasági diplomája, gátlástalan pénzéhsége, és határtalan fantáziája.
3., Fred Brown nagyapjának, Zacharias Brownnak az 1990-es években, balhéból vásárolt Hold-telke.
4., F.Brown, Z.Brown, és R.Motoska sci-fi iránti érdeklődése."

"Időrendi áttekintés a G.T.C. fejlődéséről;
1995. 08. 12.
Zacharias Brown egy sci-fi novellákat is közlő, színes magazin hirdetése alapján vásárolt ötven dollárért egy Hold-telket. Ajándéknak szánta akkor tíz éves fia, Ted születésnapjára. A kisfiú nem nagyon örült az ajándéknak, jobban szeretett volna inkább egy Lego készletet, vagy valami számítógépes játékot. Az okmányt beletette az egyik iskolai füzetébe, és azonmód meg is feledkezett róla...
.....................
2006. 02. 21.

Zacharias Brown űrtechnikai mérnököt a költségvetés csökkentése miatti létszámleépítés alkalmával elbocsátották a NASA-tól.
.....................
2006. 08. 12.

Z.Brown a végkielégítésből megalapította az Oceanic Tours Company /O.T.C./ utazási irodát.
.....................
2010. 06. 10.

Z. Brown fia, Ted Brown megszerzi első diplomáját, reklámszakértői szakon.
.....................
2010. 08. 10.

Ted Brown belép a családi cégbe, utazások szervezésével, értékesítésével foglalkozik.
.....................
2011. 01. 01.

Ted Brown új reklámkampányt indít; Az üzletmenetet az üdülőhajókon megrendezett UFO támadásokkal lendíti fel. Az új ötlet egy ideig jelentős többletbevételt hoz. A kényelmes üdülőhajókon unatkozó vendégek szívesen borzonganak a "váratlanul" rájuk rontó, szürke, zöld és lila ufonautamaskarás színészek produkcióitól.
.....................
2011. 09. 20.

Az ötletet más utazási társaságok is átveszik, több sikeres per ellenére az "UFO-k" már nem jelentenek jelentős pluszbevételt.
.....................
2011. 10. 10.

Ted Brown az UFO ötleten keresett pénzből megvásárol hármat az eddig csak bérelt üdülőhajókból.
.....................
2012. 08. 12.

Megszületik Ted Brown fia, Fred Brown.
.....................
2021. 03. 08.

Zacharias Brown, 61 éves korában halálos közúti balesetet szenved.
Ted Brown átveszi a cég vezetését.
.....................
2040. 06. 02.

Megszületik Fred Brown fia, Daniel Brown.
.....................
2052. 01. 10.

Ted Brown 67 évesen, megrendült egészségi állapota miatt visszavonul az üzlettől. A családi cég vezetését Fred Brown veszi át.
.....................
2053. 02. 16.

Fred Brown eladja a cég három elöregedett hajóját, és a befolyt összegből megvásárolja a háromezer személyes Oceanic-ot.
.....................
2053. 04. 10.

Az O.T.C. anyagi nehézségekkel küzd. Fred Brown eladja Nagyapja, Z.Brown házát.
A költözködés közben előkerülnek Ted Brown régi iskolás füzetei is. Fred Brown az egyikben megtalálja a Hold-telek tulajdoni lapját. Bekeretezteti, és nagyapja iránti tiszteletből kiakasztja irodája falára.
.....................
2064. 06. 12.

Daniel Brown megszerzi orvosi diplomáját, és az "Orvosok határok nélkül " szervezet kereteiben Afrikában vállal munkát.
.....................
2064. 07. 23.

Ted Brown hosszantartó, súlyos betegségben meghal.
.....................
2070. 06. 16.

Roy Motoska megszerzi második diplomáját. /Jogi diplomáját közgazdasági diplomával egészíti ki./
.....................
2073. 05. 12.

Roy Motoska hosszú, hiábavaló álláskeresés után belép az O.T.C.-hez, jogi tanácsadóként. A szerény állást megélhetési okokból, átmeneti megoldásként fogadja el.
.....................
2073. 05. 13.

Roy Motoska felfigyel az iroda falán lógó okmányra, és beindul a fantáziája.
.....................
2073...

Az O.T.C. felvásárolja a még fellelhető Hold-telek tulajdoni lapokat.
.....................
2074. 09. 11.

Az O.T.C. pert nyer a NASA-val szemben.
A NASA visszaszolgáltatja Fred Brownnak a tulajdonát képező holdtelkeket. Kártérítésként a NASA felajánlja az F.Brown telkein épült bázisát, és az ott állomásozó teher- és személyszállító űrhajóit. F.Brown R.Motoska tanácsára elfogadja.
.....................
2074. 09. 12.

Daniel Brown hivatalos nyilatkozatban közli az O.T.C.-vel, hogy sem most, sem a továbbiakban nem kíván részt venni a cég munkájában.
.....................
2074. 09. 13..

Az O.T.C. átalakul.
F.Brown tulajdonjoga megtartása mellett visszavonul az üzlettől, a cég vezetését R.Motoska veszi át ügyvezetőként. A cég új néven /Galactic Tours Company/ új reklámkampányba kezd "Irány a Hold!" szlogennel.
.....................
2074. 12. 29.

Elindul az első turista-turnus a G.T.C. Hold-bázisára.
.....................
2075. 04. 22.

Felavatják a háromszáz szobás, minden kényelemmel ellátott Moon Hiltont, közvetlenül az eredeti bázis mellett.
.....................
2075. 06. 10.

A NASA csődbe megy.
Az 1990-es években eladott Hold-telkek sorban felbukkanó tulajdonosainak fizetett kártérítések miatt a NASA kéntelen túladni minden ingó, és ingatlan vagyonán. Az áron alul eladott ingatlanok, és felszerelések, technikai eszközök különböző üzleti megoldások révén nagyrészt a G.T.C. tulajdonába kerülnek.
.....................
2076. 02. 02.

A G.T.C. új reklámkampánya a Mars utakat ajánlja.
A média kételkedik, és támadja a G.T.C.-t. Azzal vádolják a céget, hogy a turistákat nem is utaztatják el a Marsra, hanem a Holdon altatják őket, az utazásnak megfelelő ideig.
.....................
2076. 02. 10.

A G.T.C. különböző közvetítőkön keresztül felvásárolja a média 90%-át.
.....................
2076. 10. 10.

A G.T.C. megvásárolja egy teljesen új elven működő hajtómű kizárólagos gyártási, és használati jogát.
.....................
2076. 10. 11.

A felemelkedő G.T.C. egyre jobban vonzza a befektetőket. Több jelentős bankcsoport, és biztosítótársaság társul be az üzletbe.
.....................
2077. 01. 02.

A G.T.C. expedíciót indít a naprendszeren túlra.
A vállalkozást minden jelentős multicég támogatja reklámcélokból.
.....................
2081. 02. 23.

Felavatják a Moon Airportot.
.....................
2082.

A Moon Airportot bevásárlóközponttal, wellnessközponttal, kisebb-nagyobb szállodákkal, irodakomplexummal, élményparkkal bővítik.
.....................
2090. 01. 20.

A naprendszeren túlra indított expedíció visszatér.
A média tele van az asztronautákkal, R. Motoskával, és azzal a szenzációs hírrel, hogy az expedíció felfedezett egy föld-típusú bolygót. A bolygót New World-ként emlegeti mindenki, így aztán hivatalosan is így nevezik el.
.....................
2090. 01. 21.

R. Motoska az új bolygó pontos koordinátáit a G.T.C. tulajdonának tekinti, és üzleti titokká nyilvánítja.
.....................
2090. 12. 20.

A Moon Airportról útnak indul az első kivándorlóhajó.
.....................
2091. 10. 10.

Az első New World expedíció tagjai újra útnak indulnak az új haza felé.
.....................
2092. 10. 01.

A Moon Airportról felszáll az ötvenedik, ezerszemélyes kivándorlóhajó.
.....................
2092. 10. 10.

A G.T.C. a nagy érdeklődésre való tekintettel ezentúl heti rendszerességgel indítja járatait New Worldre.
.....................
2096.

A G.T.C. kivándorlási programjában már minden jelentős cég, néhány társadalmi szervezet, sőt néhány kormány is részt vesz befektetőként, beszállítóként, média támogatóként, vagy valamilyen más formában."


Priscilla számolgatni kezdett magában:
Az első expedíció 2077-ben indult New World-re, és 2090-ben tért vissza...
Az út oda 6,5 év, és vissza is 6,5 év...

Az első kivándorlóhajó 2090-ben indult... Most 2097 van....
Az első kivándorlóhajó mostanában landol az új bolygón...
Még hat-hét év, mire az első kivándorlóhajó visszatér a Földre, feltéve, ha elég hamar visszaindul...
Az első expedíció tagjai, a felfedezők, 2091-ben elrepültek New World-re egy menetrendszerű kivándorló-hajóval...
Önként repültek, vagy…

…De hiszen... Jelen pillanatban egyetlen élő ember sincs a Földön, aki visszatért volna New World-ről... Egyetlen hiteles szemtanú sincs... A kivándorlóhajók pedig manapság már hetente kétszer indulnak...

Priscilla bele sem mert gondolni abba a gondolatba, ami szép lassan megformálódott a fejében, ami megmagyarázná apja elzárkózását, titkolózását, anyja óvatos figyelmeztetését, és egyes, még független netes fórumok támadásait a G.T.C. ellen, olyan portálokét, amiket G.T.C.-s zseb-netjéről nem tudott elérni, csak apja régi gépéről...

Előző oldal kosakati