Avatar filmajánló

Külvilág / Mozijegy (1368 katt) Kapitány
  2010.08.16.

Tegnap (azaz 2010.02.06-án) Idával és Jimmyvel elmentünk a szentesi moziba megnézni a nagy csinnadrattával beharangozott új amerikai filmet, az Avatart. Kifizettük az 575 Ft-os mozijegyet, majd helyet foglaltunk a moziban, amely szerintem már rég nem látott ekkora nézőközönséget - bár a telt háztól még így is messze voltunk.

A film arról szól, hogy az emberiség űrhajói leszállnak a Pandora bolygón, amelyen értékes ásványkincsek találhatók; ezt a fémet még nagy befektetések árán is megéri kitermelni. A felfedezők és bányászok dolgát az ellenséges környezet, az ember számára belélegezhetetlen légkör, a vadállatok és egy makacs, fafejű humanoid faj, a na'vi-k nehezítik. Ebbe a világba érkezik meg Jake, egy sebesült tengerészgyalogos, akinek az a dolga, hogy egy szerkezetbe beheveredve, távolról szálljon meg egy laboratóriumban előállított na'vi testet, majd elegyedjen szóba a helyiekkel, és próbálja megérteni a kultúrájukat, illetve vegye rá arra őket, hogy költözzenek el egy nagy érclelőhely területéről, melyet a földi cég minden áron ki akar aknázni. A film első fele ráérősen kalandozik a Pandora nagyon szépen felépített világában, megismerhetjük a na'vi-k életét és Jake beilleszkedését az idegenek törzsébe. A film második fele aztán rákapcsol, sok akciójelenetet láthatunk, melyekben az emberek és a bennszülöttek harcának lehetünk szemtanúi. Számomra valószerűtlen volt a történetben, hogy az őslakosoknak egyáltalán volt esélye a modern gépekkel támadó emberek ellen. A történelemből tudjuk, hogy az ilyen meccsek általában egyesélyesek...

A film összességében tetszett, megérte végigülni a majd 3 órát, így mindenkinek ajánlom, aki szereti a sci-fi filmeket. A Pandora idegen világát nagyon szépen kidolgozták, az idegen szereplők is hihetőek voltak. A történet is megállta a helyét, bár - és most jön a fanyalgás - voltak benne furcsaságok. Mit is értek ezalatt? Az író szerintem elég érdekesen dolgozott, ui. az egész történet egy más filmekből és könyvekből összeollózott, copy/paste-elt egyvelegnek tűnt számomra.

Végig, az egész film során egyfajta "Az utolsó szamurájt látom egy idegen világban" érzésem volt. Emellett a kisebb-nagyobb részletek is gyakran visszaköszöntek más alkotásokból. Vegyük pl. azt a jelenetet, amikor Jake megérkezik a Pandorára, és kiszállnak a csapatszállító gépből. Ilyet már láttunk a Platoon (avagy A szakasz) című filmben. Szerintem még a szöveg is hasonló volt! Ezután Jake találkozik a parancsnokával, Quaritch ezredessel. Az ő figuráját mintha az Apokalipszis most Kilgore ezredeséről mintázták volna. Dr.Grace Augustine (magyar hangja Sigourney Weaver) nem egyszer az Alien filmek világát idézi vissza, pl. amikor Parker Selfridge, a helyi főnök próbálja meggyőzni arról, hogy mégis csak a Társaság érdekeit kellene szem előtt tartani. Lehet, hogy Selfridge annak idején Carter Burke kollégája volt? Augustine - Ripley már megtanulhatta volna, hogy az idegen világok nem sok jót tartogatnak számára, de hát a kíváncsiság nagy úr, itt viszont nincs Bishop, aki segíthetne.

A Pandora több okból is a Star Wars Endor bolygójára emlékeztet - ott is sok a zöld növényzet, és a birodalmi rohamosztagosok is beleszaladtak egy csúf zakóba az őslakosokkal vívott harcban, hasonlóan a Starcraftból ismert Goliathokkal támadó tengerészgyalogosokhoz. Ida szerint a bolygó nem annyira az Endor koppintása, inkább Asimov Galaxiájára emlékeztet - biztosan igaza van, én ezt a művet még sajnos nem olvastam. Ha megnézzük az őslakosságot, az engem leginkább a Warcraft éjelfjeire emlékeztet, még a kedvenc fájuk is hasonló. Igaz, ide azért beletettek némi eredeti ötletet is, ui. a na'vi-k nem lilák, mint az éjelfek, hanem inkább kékek. Az élet fája a Valkűrök támadása során kidől (ez tényleg egy megrázó jelenet), ám az egész kísértetiesen emlékeztet az Apokalipszis most vietkong bázis ellen elkövetett akciójára, csak itt a repülőket hívják valkűröknek, és nem a hangszórókból áradó Wagner-művet. Quaritch ezredes biztos sokszor látta Coppola nagyszerű filmjét, amely népszerű az amerikai tengerészgyalogság körében (ld. még pl. Bőrnyakúak).

Quaritch ezredes egyébként szerintem az Avatar legerőteljesebb figurája, aki mindig tudja, hogy mit kell tennie. Ennyit mond a támadás során: "Dőljön az a fa!", majd a gépek tüzet nyitnak... Valószínűnek tartom, hogy az ezredes az akció után kiment az erdőbe sétálni egyet, hogy érezhesse a győzelem szagát...

Az előző sorokban elkövetett siránkozás ellenére azért tetszett a film, mindenkinek ajánlom, hogy nézze meg, mert a látványvilágon túl is gyakorol hatást a nézőre. Szomorú dolog látni azt, hogy milyenek is vagyunk mi, emberek...

Előző oldal Kapitány
Vélemények a műről (eddig 2 db)