Karcolat - Amíg világ a világ

Fantasy / Könyvajánló (1557 katt) Ida
  2010.08.14.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2010/3 számában.

A Karcolat Írói Műhely és a KIMTE új kiadványát szeretném a figyelmetekbe ajánlani, melynek címe: Karcolat - Amíg világ a világ. A kötet 27 novellát és számos igényes illusztrációt tartalmaz, melyeket fiatal alkotók készítettek. Néhányuk munkáival (például Bán Mór, Tim Morgan, Kyra Potter, Santorina Grey) már nyomtatásban is találkozhattunk, néhányan szép eredményeket értek el különböző írói pályázatokon, a többiek pedig rendszeresen publikálnak internetes irodalmi oldalakon. Külön örömet jelentett számomra, amikor a tartalomjegyzékben a Lidércfényhez kötődő alkotók nevét is felfedeztem.

Ennek megfelelően igen nagy elvárásokkal vettem a kezembe a könyvet, és szerencsére nem kellett csalódnom. Az alkotók és a szerkesztők valóban szívvel-lélekkel dolgoztak ezen az antológián, és ez meglátszik a végeredményen is.

A kötet legjellemzőbb tulajdonsága a sokszínűség. A novellák számos különböző műfajt képviselnek. Találunk közöttük fantasy történeteket, sci-fi novellákat, meséket, hátborzongató, horrorisztikus írásokat, és nem utolsó sorban szépirodalmi alkotásokat is.

Nemcsak a műfajok tekintetében beszélhetünk sokszínűségről. A történetek tér és idő szempontjából is rendkívül sokfélék. A különböző fantasy világok mellett betekinthetünk a távoli jövőbe, a laboratóriumi egerek életébe, a viktoriánus Anglia nyomornegyedeibe, az ókori Hellász viszályaiba, felidézhetjük a szocializmus korszakának hangulatát, vagy éjszakai sétát tehetünk egy alagsori hullaházban, az erős idegzetűek pedig alászállhatnak az elátkozott tárnák sötét mélységeibe is. A variációknak csak a képzelet és a kötet oldalszáma szab határt.

A világok különbözősége mellett a nézőpontok sokfélesége is színesíti az összképet. Gyilkosok, áldozatok, egerek, démonidézők, gyerekek, túlélők, halottak, kisnyugdíjasok... stb. Valamennyiüknek van történetük, amit a saját szemszögükből osztanak meg velünk, így több novellában rá kell döbbennünk, hogy a dolgok távolról sem azok, aminek általában látszanak. Elég egy spanyol sisak bőrébe bújni, és máris más történelem tárul elénk, mint amiről a tankönyvekben tanultunk.

A novellák mellett feltétlenül meg kell említeni a kötetben szereplő képeket is. Egy részük illusztrációként kapcsolódik egy-egy történethez, a többi önálló alkotásként szerepel a könyvben. Mind műfaj, mind technika tekintetében ezek is rendkívül különbözőek, így tökéletesen illeszkednek a történetek sokféleségéhez.

A képek készítői között szintén örömmel fedeztem két számomra ismerős alkotót. Az egyik Sigynnae, kinek a Lidércfény AKF illusztrációinak jelentős részét köszönhetjük. A másik Szendrei Tibor, kinek munkáival rendszeresen találkozhatunk a különböző fantasy kiadványok lapjain és borítóin. A kötet végén ráadásként olvashatunk egy vele készített interjút, ami alapján képet alkothatunk a grafikusok munkájáról.

Összességében elmondhatom, hogy ez az antológia és a benne szereplő történetek, illusztrációk sok kellemes élménnyel tettek gazdagabbá. Remélem, a későbbiekben a Karcolatnak sikerül létrehozni további ehhez hasonló, színvonalas könyveket.

Végül egy jótanács: Ne legyetek mohóak! Egyszerre csak egy történetet olvassatok el!

Előző oldal Ida