Napalm Death: Scum - From enslavement to obliteration (pörgős, zörgős, hörgős)

Külvilág / Zenebona (1405 katt) Homoergaster
  2012.07.30.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2007/9 számában.

Képzeljük el a következő eseményt:

Szentes belvárosában, a Kossuth tér környékén, a csúcsforgalom idején hirtelen nagy tehergépkocsik állnak meg. Lenyílik a platójuk, és a következő pillanatban tucatnyi visítozó malac rohan szerte szét, minden irányba... Most próbáljuk meg elképzelni a káoszt, amit ezek az önkívületben futkosó sertések okoznának...

Mi anno intenzíven elképzeltük a kocsmaasztalnál, vagy "after day" a Strandon, 7 up-ot iddogálva. Az olvasó most találgatja, mindezt miért mesélem el. Az indoka következő: ebben a fantáziaképben a malacok fején fülhallgató volt, a hátukra kötve pedig végtelenített lejátszás üzemmódban walkman. A készülékek teljes hangerőn nyomták a sertések fülébe a Napalm Death vagy Carcass első lemezeinek valamelyikét.

Most aztán témánál is vagyunk. A Napalm Death, továbbiakban ND, az a muzsika, ami áttört minden korlátot, szinte nevetségessé téve az új fanok szemében a hagyományos metal zenét. Az 1986-87-es Scum, a sokkoló géppuska dobbal, a hörgő, visongó vokállal, a szédítő, agyhártyarepesztő gitárhangzásával műfajalapító. Mégpedig a Grindcore metal műfajé. Annak a mű-faj-nak a legeleje, ami - túlzás nélkül állíthatom - életem legmaradandóbb, legfajsúlyosabb zenei élménye. Elszakított az AC/DC - Iron Maiden - Metallica áramlattól. Olyan új zenei hallást, látásmódot alakított ki bennem, mely képessé tett a legextrémebb zenei formák befogadására.

A Scum elsőre sokkolt, röhögésre ingerelt. Aztán megfogott, de nagyon. Ráéreztem erre a kegyetlen, lüktető ritmusra, szellemi táplálékommá vált. Az olyan dalok, mint az Instrict of Survival, The Kill, a címadó Scum, Siege of Power, You Suffer, Life?, Divinne Death, vagy a Mortal Crusade sebessége, meghökkentő zenei témái, mellbevágó rövidsége bennem akasztotta a szuszt. Hamar rászoktam. Fölülírta az addigi zenei világomat, érték- és mértékadó lett. Hozzájuk viszonyítottam mindent.

Az album érdekessége, hogy az A oldalt '86 augusztusában, míg a B oldalt '87 májusában rögzítették. A From enslavement to obliteration tovább fokozza a fokozhatatlant. Ez az anyag még szörnyűbb, mint a Scum, mert itt a stílus kiforrottabb, a hangzás egységesebb. Emotional suffocation, Cock-rock aliennation, Display to me... . Csak néhány kiragadott gyöngyszem. A Display to me... különösen a kedvencem, a villámgyors témák között még pihenő rész is van.

Ezen a korongon hallható a zenekar egyik legintenzívebben lassú dala is. Lee Dorrian kínlódva üvöltő hangja még fokozza a visszafogott tempótól szinte szétszakadó zene belső feszültségét. Az Evolved as one az abszolút kedvencem. Az ND a Scum-on és a From…-on is más témákról regél, mint általában a kor metal zenéi. Globalizmus-kapitalizmus embertelensége, így lehet összefoglalni. Beszédesek a dalcímek: Social sterlility, Mentally murdered, Emotional suffocation. Persze ezek a hegyomlásszerű muzsikát hallgatva nem jönnek át egyértelműen. Azért voltak a bakelitek belső borítói. Ott mellékelték a dalban elhörgött szövegeket, így mindenki elolvashatta, miről szól a kedvenc világvégéje.

A másik műfajalapító: a Carcass, az ND-vel ellentétben a kórbonctan szókincsét használja, de nem keveri bele a kor divatos sátánizmusát. A zenekar frontembere azt nyilatkozta, hogy orvosi szakszótárak segítségével írják a szövegeiket. Az ND az 1-2 lemezén a kor szociális, társadalmi kihívásait, bajait reagálja le a maga módján. Nem fukarkodik a közönséges kifejezésekkel sem. Az idők során az ND is technikásabbá, érettebbé vált, furcsa, de ezt NEKIK megbocsátottam. A csapat az 1990-es Harmony corruption-nal dobott még nagyot. Az akkoriban elinduló Death Metal Újhullám jegyében, a floridai Tampában vették fel. A hangzás tökéletesen a kor death-je. A zene sűrűbb, nehezebb, de ott van benne az ND védjegye, a rájuk jellemző tekerés.

Amikor a 90-es években először jöttek Magyarországra, teljes volt az őrület. Virágkorát élte a metal újhulláma. Ők is ezt erősítették a Corruption live turnéval. Sose fogom elfelejteni a pillanatot, midőn Bocskay Csaba sikeresen fölmászik a színpadra, vágtázik Barney felé, aki meglátva őt széles mosollyal nyújt neki kezet. A nagy találkozás után Csaba boldog önkívületben tűnik el a fejek között.

Az együttes egyik erős szimbóluma az áthúzott hangjegy. Ez mindent kifejez. Az ND megörvendeztette a rajongókat egy fantasztikus koncertvideóval, amely a Corruption live turnén készült. Talán fölöslegesen írom le, hogy mennyire imádom a mai napig. Egyébként ezen az albumon elővették a Scum egyik régi nótáját a Siege of power-t és megdeathesítették. Nagy sikereket értek el vele. Olyan nagyon jó lett, hogy mára jogosan nevezhetjük a death újhullám egyik klasszisának. Egy szentesi zenekar, név szerint a Sunstroke is felvette a repertoárjába.

Nyugodt lélekkel használom az "öldöklés a homályban" kifejezést a hangulatra, amit ezzel elértek. Ez a kifejezés különben egy fantasy novella címe. Ide is illik. A Scum és a From... sokáig a kazettagyűjteményem legfontosabb darabjai voltak. Aztán a cd korban bekövetkezett egy nagy pillanat, midőn hozzájutottam egy szenzációs cd változathoz, melyen mind a két lemez rajta van. Sőt még bónusz számok is vannak, így összesen 54 számot tartalmaz a lemez. Ez nem mp3 lemez, hanem audio!

A bónusz számok között az ötvenharmadik dalmű különleges csemege. A műsorideje olyan rövid, hogy a vokalistának mindössze annyi ideje van, hogy benyögje a címet: Dead!, és kész vége is van. Felejthetetlen élmény, érdemes többször visszahallgatni.

Előző oldal Homoergaster