Extrópia

A jövő útjai / Esszék (1529 katt) Kétvirág
  2012.04.28.

Mi az extrópia? Az entrópia pontos ellentéte.
Egy-egy élő dolog szervezettségének nagyságát fejezi ki, valamint azt az igényt és képességet, hogy ezt a szervezettséget az adott lény tovább fejlessze. (A meghatározást a www.extropy.org -on találhatóból fordítottam.)


Tehát az, ahogyan a világ egyre szervezettebbé válik. Pontosabban, ahogy az élőlények egyre szervezettebbé teszik azt.

A növények megkötik a talajt, miközben növekszenek, és egyre komplexebbé válnak maguk is. A növényevők szabályozzák a növények szaporodását, miközben felnőnek és ismereteket gyűjtenek a világról. A ragadozók a növényevőkkel teszik ugyan ezt.

Mi emberek?
Nos, mi különleges helyzetünk lévén (Tolkien például másodlagos teremtőnek nevezte az Embert) megtehetünk bármit, amit csak akarunk. Például megköthetjük a talajt betonnal, de akár telepített fűvel is. Szabályozhatjuk a növényzetet, mondjuk, fűnyíróval. Vagy vehetünk erre a célra egy bárányt. És így tovább. Közben pedig tapasztalatokat gyűjthetünk, erősödhetünk, fejlődhetünk mi magunk is.

Igen, mindez komoly energia befektetést igényel. A növények és az állatok belefektetik az összes energiát, amit csak megszereztek (a növények közvetlenül a napfényből, a többiek más élőlényekből).

Miért teszik?
Mert elhiszik, hogy érdemes. Elhiszik, hogy az aktuális kihívásnak meg lehet felelni. A probléma megoldásától pedig fejlődni lehet. A következő kihívásra pedig ugyan ez áll.

Mindig a most-ban újra és újra vég nélkül.

Ha el tudjuk ezt tanulni tőlük, mindenhatóak és halhatatlanok vagyunk. Most. És a következő most-ban megint.

Előző oldal Kétvirág
Vélemények a műről (eddig 12 db)