Hegylakó: A Begyűjtés

Fantasy / Könyvajánló (1380 katt) Ha'lathin
  2010.08.30.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2008/11 számában.

A Hegylakó film számomra kicsit mítosz. Először a filmet még általános iskolásként, egy iskolai fogászat alkalmával láttam - lehettem hetedikes vagy nyolcadikos. Voltunk vagy huszonöten, és míg a sorunkra vártunk, videóztunk, ami mondjuk nagy szó volt akkoriban. Valamelyik osztálytársam szüleinek volt egy tékája, vagy tékás ismerőse, és ő szerzett filmet erre a jeles alkalomra. Emlékszem, duplán izgultam, nem csak a filmen, hanem azon is, hogy ne a film vége előtt hívjanak be, mert kíváncsi voltam a végére. Ez valamikor a rendszerváltás hajnalán történt, 88-89-ben. Ebből kifolyólag csak az első filmet láttam, és néhány epizódot a film, illetve a francia rajzfilmsorozatból (és persze olvastam a könyvet, legalábbis azt, ami magyarul megjelent). És bár elég hiányosak az ismereteim, azt vallom, hogy az első részt meg kell nézni, illetve a Queen zenéjét meg kell hallgatni (főként a rádiók által "rongyosra" játszott Princess of Universe-t, ami a mai napig személyes kedvencem). Míg a többi filmet; hát meg lehet nézni.

Amikor Jimmy megemlítette, hogy lesz még egy hegylakós Lidércfény, eszembe jutott, hogy olvastam valahol, hogy létezik szerepjáték, és megemlítettem, hogy létezik egy ilyen produktum. Ez felkeltette Jimmy érdeklődését, mert rövidesen szólt, hogy van egy ilyen példány a birtokában, én pedig ígéretet tettem, hogy összedobok valami rövidke ismertetőt róla.

A könyv pdf formátumban van, és a következő címet viseli: Highlander: the Gathering (azaz Hegylakó: a Begyűjtés, szabad angol fordításban, Adrian Paul féle filmsorozatnak bevezető részének is ez az alcíme). Érdeklődve lapoztam a könyvet, mert a kilencvenes évek második felében - pontosabban ´97 áprilisában - megjelent egy Talizmán névre hallgató szerepjátékos újság, és írtak - igaz csak néhány sorban - a Hegylakó szerepjátékról. A cikk szerzője egy több mint 220 oldalas könyvről beszél, amely feldolgozza az addig elkészült filmeket és filmsorozatot - persze lehet, hogy csak áprilisi tréfáról van szó. Míg a fentebb említett kiegészítő, alig 60 oldalas, a végén egy négyoldalas karakterlappal; és jelen alakjában számomra egy jól elkészített rajongói játéknak tűnik, jóllehet nincs kizárva, hogy hivatalos kiegészítőről van szó, csak rajongói változatban került fel a netre (magyarul begépelte, és nem szkennelte a kolléga).

Hasonlóan épül fel, és rendszerében is kapcsolódik a Sötétség Világa - World of Darkness - játékhoz. Aki már látta a Vámpír (magyarosabban Vampire) szerepjátékot, annak nem lesz túl sok újdonság benne; legalábbis a karakteralkotás, és -fejlődés folyamatát figyelembe véve. Az alábbiakban erről néhány szót: Tízoldalú dobókockát használ a rendszer, mégpedig annyit, amennyi a megfelelő jellemző - ez rendszerint Tulajdonság + Képesség összege. Három fő tulajdonságcsoport van: fizikai, szociális, mentális. Ezek további három konkrét jellemzőre bomlanak - sorrendben: Erő, Ügyesség, Állóképesség; Karizma, Manipuláció, Megjelenés; Észlelés, Intelligencia, Érzék. Ezek egy pontról indulnak, és 7,5, és 3 pontot lehet rájuk szabadon szétosztani. A Képességek is hasonlóan épülnek fel: Adottság, Képzettség, Ismeret. Itt már 10-10 jellemző található Képességként. Ezek szinte egy az egyben a Vámpír szerepjáték második kiadásának jellemzői, kivéve a Tudatosság (Awareness), és a Történelem (History). Ezek nem kapnak kezdőpontot, és 13, 9, és 5 pontot lehet szétosztani közöttük. Valamint a Halhatatlanok különleges jellemzője a Gyorsulás (Quickening). Ez hasonlít a vámpírok vérpotenciájához - minél magasabb, annál erősebb, de egyben ez a különleges képességeik alapja is, mint a vámpírok diszciplínája. Erre nem kap szétosztható pontot, hanem a 15 ún. szabadon elkölthető pontból gazdálkodhatja ki. Így maximum csak kettes lehet a kezdő Gyorsulása. Persze ha a Mesélő úgy dönt, hogy "táposabb" karaktereket szeretne látnia csapatban, akkor nem kell feltétlenül 100 éves vagy fiatalabb halhatatlanokkal játszani, lehet akár kétezer évesekkel is, persze minden érték ennek megfelelően emelkedik, de a Gyorsulás kezdeti értéke akkor is 1 vagy 2 lesz.

A könyv többször hivatkozik a Mage (Mágus: a Felemelkedés), valamint a Werewolf (Vérfarkas: az Apokalipszis) alapkönyvekre, így nem árt, ha az ember rendelkezik ezekkel, mert nem fogja tudni, hogyan is működik a mágusok Arkánumja, illetve mik azok a Kaern-ek, melyeket a vérfarkasok használnak. Valamint a harcrendszer is kicsit bővült, bár elsősorban a Werewolf által használt klaive - ez egy speciális ezüstből készült vérfarkas fegyver - kardcsörtéjére támaszkodik. Tehát nem árt, ha megvan a Werewolf alapkönyv.

Zárójelben jegyezném meg, hogy sem az itt említett Werewolf, sem a Mage már nem kapható kereskedelmi forgalomban, mivel a White Wolf kiadó 2004 nyarán visszakérte az összes korábbi Sötétség Világ kiadványát, és bezúzatta. Tehát a könyvek beszerzéséhez marad az antikvár, illetve az internet.

Mint már fentebb is említettem, a Halhatatlanok különleges jellemzője a Gyorsulás. Ez nem annyira szerteágazó, mint a vámpírok diszciplínája - mondjuk nincsenek is annyian, mert még minden százezer halandóra jut egy vérszívó, addig halhatatlanból millióból egy az arány. Összesen hét képességgel büszkélkedhetnek, ezek a következők:

Első Szint: Gyorsulás érzékelése - Más halhatatlant képes érzékelni. Légzés víz alatt - nem fullad meg.

Második Szint: Fegyver feltöltése - minden egyes Gyorsulás pontért +1 kockányi sebzés éles fegyverekkel való harcban. Öngyógyítás - egy sikeres Gyorsulás próbáért egy Egészség szintet gyógyul.

Harmadik Szint: Test feltöltése - a Gyorsulás próba során szerzett sikerek hozzáadódnak egy vagy több fizikai tulajdonsághoz.

Negyedik Szint: Szarvas Gyorsasága - hasonló, mint a vámpírok Gyorsaság diszciplínája; csak a Gyorsulás próbán szerzett sikernyi plusz cselekedetet kap a karakter.

Ötödik Szintű: Sebzés mellőzése - nem érvényesülnek a sérülésből adódó levonások, így rendesen cselekedhet a karakter.

Ezek után már a mesélőket segíti, mint például a többi természetfelettivel való viszonyukat és "szokásos" mesélői tanácsok. A könyvet a filmek és az első filmsorozat legfontosabb főszereplői értékei zárja, melyek elsősorban tájékoztató jellegűek, és minden mesélő a saját felelősségére használja őket, lásd a Kurgan értékeit.

Minden összevetve nem rossz játék a HtG, bár esetlegesen egy-egy mini kampányra javaslom, illetve esetleges ellaposodó Mage, Vámpír vagy Werewolf játékok felrázására, egy keresztmese (crossover) keretében. Ha hosszan tartó játékra nem is, de kipróbálásra mindenképpen melegen ajánlom.

Előző oldal Ha'lathin