"Szokatlanok vagyunk, vaddisznók" (2008. aug., leközölve 2008. okt.)

Külvilág / Interjúk (1648 katt) Rohadék
  2010.08.29.

A REVOLÚCIÓ KÉT ATYAÚRISTENE AUGUSZTUS VÉGÉN RIPORTOT ADOTT AZ ÉSZAK-MAGYARORSZÁGNAK. A RIPORT MONDANIVALÓNKAT AGYONCENZÚRÁZÓ VERZIÓJA A BÓNON SZEPTEMBER 15-ÉN JELENT MEG, NYOMTATÁSBAN AZ ÉSZAKBAN OKTÓBER 6-ÁN.


"Szokatlanok vagyunk, vaddisznók"
Írta: Hajdú Mariann
Hiperprimitívizmus: így nevezte el Neomaci és Rohadék a stílust, amiben alkotnak. Szeretnék megújítani teljesen a magyar irodalmat, mert szerintük, ami van, az tök unalmas.

– Szeretnénk teljesen megújítani a költészetet, mert ami van, az tök unalmas – beszélt terveikről Szaniszló János (Neomaci) és Rohadék. A két költő több kiadványát, verseskötetét, festményeit, grafikáit mutatta meg nekünk, s kérte is véleményünket. Nehéz lenne idézni a művekből, bizarr, néhol nyomdafestéket nehezen tűrő szavakat, kifejezéseket használó prózák, költemények ezek.
– Szokatlanok, tudjuk – mondják mindketten. – Más a felfogásunk, mint a közízlés. Vaddisznók vagyunk, egzotikus vadállatok. Ki merünk mondani olyanokat, amiket mások undorítónak tartanak, félnek tőle.

Minimális pénzből

Az 50-es Neomaci és a jóval fiatalabb Rohadék úgy látja, nem jó, ahogy manapság az irodalmat tanítják az iskolákban. A modern irodalom tanítása szerintük József Attilával kifújt, a posztmodernt teljesen mellőzik a tananyagból. A gyerekek nem érzik magukénak, s ezért nem is vesznek könyvet a kezükbe.

– Szeretnénk elérni, hogy olvassanak, hogy üljenek le és fessenek. Nem biztos, hogy sikerül, de legalább megpróbáljuk – vallják. Elmondásuk szerint bizonyos körökben nagyon is népszerűek. (Underground művészet az övék? Valami avantgarde-szerű, de azt is meghaladó? Vagy hiperprimitívizmus? Próbálják magukat behatárolni. Az utóbbi elnevezés Rohadék megfogalmazása.) Több underground zenekar látja őket szívesen a koncertjeiken, tizenegynéhány fiatal publikált kiadványaikban. Melyeket minimális pénzből, néhány tucatnyi példányban jelentettek meg, s terveznek még megjelentetni.

Neomaci (korábban Szani bácsiként is ismerték sokan) 2001-re datálja megismerkedését Rohadékkal. „Végre találtam valakit, aki hasonlóképp gondolkodik, mint én” – beszél a találkozásról.

Nem követ mintákat

Létrehozták a Renegát projekt csoportot, s kiadták a Revolúció című újságot. Szaniszló János egyébként már évtizedek óta alkot, ír, fest, s bár jelentek meg művei a Holmiban, a Jelenkorban, most a Műútban való publikációra is ígérete van, de elmondása szerint mindig megosztotta műveivel a szerkesztőket. Mindig megpróbálták terelni valamely irányba, (például bizonyos szavakat ki akartak húzni a verseiből), de ő nem kíván mintát, mintákat követni.

Rohadék (civil nevét nem tudtuk meg) is hasonlóan emlékszik vissza találkozásukra. „Látszólag káosz jellemzi a verseimet, de mindenhol meg vannak komponálva” – tartja művészetéről. Azt már elfogadta, hogy egy bizonyos réteg kedveli csak. Ám a rockerek, rapperek rendszeresen mondják neki: ez király!

Neomaci és Rohadék művei a http://www.revolucio.eoldal.hu/ címen is elérhetők.

Legközelebb szeptember 20-án az Ifiházban ismerkedhetnek meg velük az érdeklődők.

Előző oldal Rohadék
Vélemények a műről (eddig 4 db)