XI.LFP. Űrhalál - Ted Bukovszky egy Napja - vélemények

Ugrás a műre


Lidércfény HQ
Felhasználó
2021.05.15 01:25
15 vélemény
Ahogyan ígértük, megérkezett a zsűri által megfogalmazott, szöveges véleményezés is.

Ötlet: Ugyan az ötlet nem eredeti, és nem is újdonság, azért ez a fajta megvalósítás és megközelítés a lehetőségekhez képest egyedi.

Világ: Határozottan tetszett, nyomasztó, és érződik, hogy az idő sem úgy telik, mint normálisan. Ráadásul elég bonyolult ahhoz, hogy első olvasásra ne essen le minden.

Karakterek: Tulajdonképpen két / három szereplőt kapunk mindössze. A főszereplő szemén keresztül látjuk a történéseket, az ő érzéseit, gondolatait ismerjük meg elsősorban. A „bug” pedig a kontraszt, az üde színfolt, az aki felráz a monotonitásból.

Fogalmazás: A novella nyelvezete igényes, szépen fogalmazott, jól érthető. Néhány apróbb hiba fordult csak elő, illetve nem volt teljesen érthető, hogy egyes köznevek miért kaptak nagy kezdőbetűt bizonyos helyeken.

Dramaturgia: Az író jól építi fel a történetet, és egy alapjában egyértelmű helyzetből ügyesen vezeti az olvasót a kezdeti enyhe bizonytalanságból a totális „mostmiafaszvan?”-ba. A lezárás azonban, amelyben a novella tényleges mondani valója konkrétan megjelenik, kicsit suta.

Szórakozás: Igazából érdeklődve, figyelmesen olvastuk végig, nehéz lenne rá azt mondani, hogy bárhogyan „szórakoztunk” rajta, viszont elgondolkodtatott, kiragadott a valóságból, és tulajdonképp ezt is tekinthetjük szórakozásnak.

Összbenyomás: Egy eleve bonyolult kérdést sikerült bonyolult köntösbe öltöztetni. Ez nem baj, mert ez a fajta mondani való nem szól mindenkihez. Ahhoz szól, aki ténylegesen meg is érti a novella lényegét. Sokan feszegetik a kérdést, hogy a valóságunk szimuláció-e, és ha igen, mekkora erőforrás szükséges hozzá. Mások a lét kérdését vizsgálják, vagy próbálják épp különböző vallási köntösökbe öltöztetni. A novellában a kettő, sőt a valósággal, a párhuzamos univerzumokkal akár a négy is összeér, összetartozik, eggyé válik; Ted Bukovszkyból Mike Overton lesz.
Xenothep
Felhasználó
2021.04.24 17:59
266 vélemény
Nem kusza ez, csak egy útkeresés. Meg némi filozofálgatás a "Honnan - hová" témakörben, egy kis "Mi vagyok én?" életérzéssel vegyítve.

Ez egy tökéletes írás, minden kérdés, és válasz elhangzik benne pár sorban, és nem olyan unalmasan, mint egy vaskos lexikonban, ahol fejezeteken át boncolgatják a lét kérdéseit különféle lehetetlen aspektusokból, hogy a végén már komikus, ahogy gumiszerűen nyújtják a teret, időt, entitást, hogy minden elképzelés beleférjen. A végén még odatosznak egy "a tudomány mai állása szerint" mondatot, és akkor minden meg van magyarázva. A tudás lényege, hogy nem kell magyarázni. Intuitív, felfogom, megértem, tudom.

Ez a novella is ilyen.

Komolyan nem vágjátok, hogy kicsoda Ted? :-)
R. Harbinger
Felhasználó
2021.04.24 06:51
133 vélemény
Mindenesetre érdeklődve olvastam, csak a végén nem tudtam követni. De mint írtam, szépen kivitelezett mű, úgyhogy ne szegje kedved. :-)
Petya
Felhasználó
2021.04.20 13:29
78 vélemény
Ne érts félre bennünket! :-)
Egyetértettünk abban, hogy kusza a vége, de abban is, hogy megérte elolvasni! ;)

A hozzászólásom remélem nem félreérthető, próbáltam a novellád nyelvezetén megfogalmazni.

Érződött egészen a végéig, mennyire élvezted, aztán az is, hogy elengedted. Egyáltalán nem tartom kidobott pénznek ettől függetlenül. :-)

Különben pedig a kettőnk novellája egészen biztos indul az "ígéretesen indul, aztán összekuszul" különdíjért. Nálam is ugyanez volt a helyzet. :D
Kereder Márk
Felhasználó
2021.04.20 12:24
205 vélemény
Köszönöm a véleményeket, de túl jók, és ezt őszintén gondolom. Ezt az írást azóta rengetegszer átpörgettem fejben és nagyon-nagyon sok hibát látok, pontosabban tök máshogy kellett volna...
Bár az írását élveztem - nagyon -, gyakorlatilag semmi nem úgy sikerült, ahogy akartam...
Illetve pont az a gond, hogy nem igazán akartam sehogy, vagyis hagytam elengedni magam. Pont ezért élveztem. Pont ezért átgondolatlan. Sajnálom, ha valaki elolvasta és hosszúnak, rossznak ítélte, jogosan, viszont a pénztártól való távozás után az elpazarolt időért nem áll módomban reklamációt elfogadni! :-)
Petya
Felhasználó
2021.04.16 19:22
78 vélemény
Szia Ted... akarom mondani Márk!

Engem ez a novellád a tudatosságra emlékeztet. Olykor-olykor, amikor egy ösztönös, beidegződött folyamat indul el bennem, sikerül "felülekerekedni" a programon. Például ha haragra gerjedek, vagy frusztrálltá válok néha sikerül kilépnem belőle, néha meg végighömpölyög rajtam az egész folyamat. Erre a tudatosságra emlékeztetett Ted ébredése, amit nagyon jó volt olvasni. Sajnos egyetértek R. Harbinger-rel, a végére "összekuszult" a remekül induló sztori, de ennek ellenére is élveztem olvasni!
Ja, és még valami...
Fogadd gratulációmat: Ebben a dimenzióban egészen kivételes eredményeket értél el az "itt és most" területén, rendkívül büszkék vagyunk a munkádra! Sajnos ez nem mondható el Mike Overton-ról...

Szívélyes üdvözlettel,

A Rendszer-programozó... akarom mondani, Petya
R. Harbinger
Felhasználó
2021.04.16 12:12
133 vélemény
Hatalmas ambíciókkal indult a mű, sajnos valahol megroppant alattuk, úgy érzem. A vége számomra kusza volt, de tetszett az ötlet, nagyon szépen kivitelezted, és remekül írsz.

Előző oldal