Könyvkiadás manapság - Az írás mostohagyermek - vélemények

Ugrás a műre


Xenothep
Felhasználó
2020.05.13 22:02
266 vélemény
Ida

Köszöni kérdésedet, jól van. Kicsit hosszabbak a fülei, és megpróbálkozott a körszakállal, de nagyon kiröhögték. Azóta se veszi senki komolyan, és bújkálni kénytelen egy Névtelen Entitás elől kártyaadósság miatt.

Az csak egy trilógia, egy kerek, egész történet, nem sokat tudnék mesélni a továbbiakról. A főhős végül összeroppant, kényszer szabadságra küldték. Azóta sem tudja feldolgozni, hogy ő az egyik Kiválasztott. Úgy tudom, mostanában adta fel álmait arról, hogy író lesz.
Ida
Admin
2020.05.13 21:41
1326 vélemény
Közben (ha tudnál erre is szakítani egy kis időt) mesélhetnél arról, hogy mi történt Solipherrel az elmúlt években.:-D
Xenothep
Felhasználó
2020.05.09 14:12
266 vélemény
Norton
Köszi a bátorítást. Lehet, hogy felhasználom ezt az ötletet, és írok valami partraszállós lézerraptoros csaknorriszos csuhajját.


Ida
Igen, már én is átlátom nagyjából, hogy miről szól ez az egész. De azért jó móka volt, sokat tanultam a dologból. De tudod mit? Megvan a helyem már a Hősök Csarnokában, több írásom is megjelent nyomtatott formában, és online is (Lidérfény AKF, biztosan hallottál már róla) temérdek visszajelzést is kaptam, sőt az egyik novellámból még hangoskönyv is készült. Szóval teli vagyok sikerekkel, nem panaszkodhatok. Szépen felkapaszkodok a szobor talapzatomra, és bárgyú mosollyal nézek a távolba, mert az menő. :-)
Ida
Admin
2020.05.09 12:12
1326 vélemény
Én is elolvastam ezt az írást, és sokat gondolkoztam rajta az utóbbi napokban, miközben rendezem a saját könyvtáramat.

A könyveim jelentős része az ismerősök selejtezése révén került hozzám. Valaki egyszer már kidobásra ítélte őket, vagy legalábbis megállapította, hogy nem érdemelnek helyet a polcon.

Csak néhány véletlenszerű példa:

Takáts Gyula: Vitorlás a berken, 1978, 19.800 példány
Daniel Defoe: Jack ezredes, 1982, 55.500 példány
Dymphna Cusack: A megperzselt fa, 1970, 68.000 példány
… de ide sorolhatnánk a Világirodalom remekei sorozatot is...

Több ezer példány, és nagy részük már a selejtezések áldozatává vált, vagy évek óta porosodnak valami eldugott helyen.

Hogy jó könyvek-e? Fogalmam sincs, még nem olvastam őket...

Az olvasóknak több ezer év irodalma áll rendelkezésre. Én sok könyvet ingyen kaptam az ismerősöktől, fillérekért beszerezhetők antikváriumokban, tele van velük még egy kisebb falu könyvtára is, és még nem is beszéltünk az elektronikus könyvtárakról...stb.

Hatalmas a kínálat, de az az olvasóknak (legyenek bármilyen elszántak) nincs idejük és energiájuk, hogy ennyit olvassanak. Az új könyveknél még a költségek is visszatartó erőt jelentenek. Egy új kötet alaphangon 3.000-4.500,- Ft körüli összeg. Ezen a szinten bennem már megszólal a zsugori énem, és alaposan meg kell indokolni magamnak egy ekkora kiadást. Bernard Cornwell, Tolkien, Lukjanyenko könyveire esetleg még költök ennyit, de egy ismeretlen író műve nem kelt ekkora bizalmat, és ezzel tisztában vannak a könyvkiadók is.

Tanulságos volt tavaly az Alexandra zsákbamacska akciója. 10 „meglepetéskönyv” 4.999,- Ft-ért. Vagyis kisöpörték a beragadt készleteket. Több száz értékes, nagyon szépen kivitelezett, gyakran nem is teljesen ismeretlen íróktól származó könyvet.

A kiadók ezért nem kockáztatnak, hiszen egy új (nagyon jó) író könyve lehet, hogy csak évek múlva fogja megtalálni a saját olvasóit, addigra pedig ők már rég csődbe mentek...

Ettől függetlenül csúnya dolog bántani az publikálni vágyó írókat, és kihasználni a reményeiket.

Szerencsére az internet nagy segítséget jelent azoknak, akik még nem vésték be félkövér betűkkel a nevüket az irodalmi lexikonokba. Nagy előnye, hogy „ingyen” van. Az alkotások nem hullanak ki a „megér-e ez a könyv 3.000,- Ft-ot” rostán. Másrészt a világ bármely pontján elérhető. Ha csak Szentesen lenne olvasható a Lidércfény, akkor elég kevesen látogatnák, így viszont még az országhatárok sem jelentenek akadályt. Harmadrészt lehetőséget biztosít arra, hogy az írók megtalálják az olvasóikat. Ha valakitől már neten olvastam egy csomó jó novellát, akkor papír alapon is hajlandó leszek beszerezni az új művét, és valahogy beszorítom Homérosz és Agatha Christie közé a polcon.

Szerintem például Csokonai és Petőfi nagyon élvezné, ha a kiadóknak való könyörgés helyett egyszerűen feltölthetnék a műveiket.

Régen a papír alapú kiadás volt az egyetlen módszer, de ma már szerencsére nem kell hozzá ragaszkodni minden áron.
Norton
Felhasználó
2020.05.09 08:36
666 vélemény
Xen, ne legyél már ennyire pesszimista! Hiszen vannak jól bevált receptek. Ha jól emlékszem, Kapitánytól származik az ötlet: mondjuk, kezdhetnéd a történetedet egy vietnámi partraszállós zombi-pornó jelenettel. Aztán jöhet egy kis Chuck Norris - ez már az én tippem.

Ha ilyenekkel nyomulsz, akkor minden frankó lesz. Mi ezen a bonyolult? Csak fel kell nőni a feladathoz, mert a kultúra az komoly dolog. Idő kell az elsajátításához, de a hibákból tanul az ember ugyebár. Ha pedig mégsem sikerül, azt ki nem szórja le? Fel a fejjel, barátom!

:-)
Xenothep
Felhasználó
2020.05.08 22:27
266 vélemény
Ez az utolsó bejegyzésem ebben a témában, aztán ígérem, elengedem ezt a dolgot, talán csak hátha érdekel valakit:

- Arra sem volt méltó az írásom, hogy egy részletet megjelentessenek belőle.

Arra gondolok, hogy alapvetően az indítás lehet gond, merthogy ha az első 5-10 oldal után félreteszik a lektorok az írást, akkor nyilván az szar. A következő regényemben tehát valahogy így kellene majd indulni:

"Ahogy John kilépett az ajtón, mindjárt fegyvert rántott, röpködtek a golyók, beng beng, asztakurva hujujuj, futás, ugrás, Jack kapd el, öld meg, lődd le, fékcsikorgás, szirénahang, robbanás lövés lövés robbanás ÁÁÁÁÁ, segítség, vigyázz, harapd meg, eltaláltak, orvost, huuuuaaaaaaaaaaa!"

és akkor talán megkarcolja az ingerküszöböt.
Xenothep
Felhasználó
2020.05.05 08:18
266 vélemény
JohhnySilver

Gyere ide mellém, hajoljunk meg együtt, aztán tapsoljunk meg mindenki mást, akik nálunk nagyobb hősök ebben a furcsa korban. Nem tudom elmondani szofisztikáltan, hogy sokkal több van bennetek, mint gondolnátok.
JohhnySilver
Felhasználó
2020.05.04 19:40
25 vélemény
Szia!
A AKF-ben bukkantam rá erre a szösszenetre és csak annyit mondok: Köszönöm!
:D
A többit érted, szerintem.
Xenothep
Felhasználó
2020.04.10 17:03
266 vélemény
Mókás, hogy megírtam ezt a kis dühöngést a magam primitív, bunkó, bárdolatlan, faragatlan, nyers stílusában, ma pedig a lektori véleményezés után ugyanezt olvasom egy másik, az enyémnél sokkal intelligensebben megfogalmazó ember tollából. (Persze, nem toll, nem tinta, billentyűzet, ja ja, tudjuk)

Ez azért érdekes, mert ezek szerint nem csak az én ingerküszöbömet haladta meg jóval az egész procedúra, és mert mindenben egyezik a véleményünk, noha ő nem olvasta az itt megjelent őrjöngésemet. Kíváncsi vagyok, vajon meddig lesz kint a hozzászólás, moderálják-e. Ha igen, újra kirakom a szerző nevével természetesen.

Idézek:

"Az írókat nem kérdezik meg, hogyan gondolkodtak, míg írtak, csak azt mondják nekik, hát köszi, de nem kellesz, de amúgy gratulálok, hogy írtál egy egész könyvet, és hónapokat töltöttél azzal, hogy felépíts egy világot és megalkoss egy rakás emberi lényt, én viszont elkaszállak, mert megtehetem. Miért teheted meg? Mi van, ha másnak meg egyben tetszik az egyik történet?"
...

"Tisztában vagyok vele, hogy a (...) egy letisztult, éteri kiadó, de mikor az új tehetségeket is elengedik, az kicsit szégyellni való, csak azért mert nem illik bele egy bizonyos képbe, főleg mikor az írás lényege a szabadság, nem bizonyos megkötések betartása (és itt most a hasonló szereplőkre gondolok). Az meg nem segítő kéz, ha felajánlják, hogy pénzért feljavítják, aztán azt mondják, jó, és újra negatív lektorit kap egy mű."
Xenothep
Felhasználó
2020.04.07 18:13
266 vélemény
Xenothep, gratulálok a KIKERÜLÉSHEZ!
Norton
Felhasználó
2020.04.07 16:13
666 vélemény
Én egyszer azt olvastam valahol, hogy tíz kiadott könyvből vagy hat-hét az, ahol veszteséges a kiadás. Persze nem tudom, hogy ez igaz-e, de ha így van, akkor nem várhatom el senkitől, hogy a két szép szememért ráfizessen, és persze én se szeretnék ráfizetni.

És hogy éppen mi a „populáris”, az megint csak a szerencsétől függ. Ha nekem valaki azt mondaná, hogy vegyek meg valamilyen komolyzenei lemezt, biztosan nem venném meg, mert nem szeretem a komolyzenét. Ha fegyvert fogna rám az illető, akkor persze megvenném, de egyébként miért tennék ilyet? És miért tenne ilyet másvalaki? Főleg, ha manapság már szinte bármit le tudnak tölteni a netről, legyen az zene, film, vagy könyv. Ez van sajnos.

:-)
Kereder Márk
Felhasználó
2020.04.07 15:01
205 vélemény
Xenothep,

én is tudnék mesélni! Ezt a témát nagyon jól ki lehetne vesézni. Például: szerintem ha Hajnóczi most élne, a legelső válogatáson páros lábbal segítenék ki több írását az esélyesség kegyeltjei közül. Ez vélemény, ami szubjektív. Imádom Hajnóczit. De egy olyan lektornak, aki azt mondja, hogy "nem írunk egy mondatban le egy egész novellát" az elkaszálta volna azt a bizonyos, fantasztikus alkotást.

Szubjektív MINDEN kritika. Nincs objektivitás szerintem, talán még a nyelvtan szintjén sem... bár ezt hajlandó vagyok elfogadni, ... legyen!... Mivel a könyveket el kell adni... szóval maximum formai követelményrendszert tudok jogosnak tekinteni.

DE!!! (És ez nagy DE!)
Ez nem baj!
Mert hogy is lenne/lehetne másképp?
Emberek vagyunk! Nem gépek ítélnek (még, hála'Istennek.)

Szóval: szerencse kell ahhoz a kritikus megtalálásához, aki éppen a Te rezgéseddel rezeg együtt. És ha szerencséd van, sok ember rezeg ugyanúgy, ahogy Te, így még esetleg rentábilis is lesz az írás, ami alapfeltétel mostanság. Eladhatónak kell lenni.

Jelen írásodról - és annak humoráról, "ízéről, zamatáról" - azt gondolom, hogy kitartás, mert ilyen baromi jó stílussal meg fogod találni az "együttrezgőket".

:-)

Üdv!

Előző oldal