A birkanyáj - vélemények

Ugrás a műre


Milton Gray
Felhasználó
2014.05.12 12:39
28 vélemény
Szerintem kicsit elbeszélünk a lényeg mellett!
A politika mindig is ilyen volt és ilyen lesz! Lesznek főkolomposok, akik mindig azt hiszik, hogy mindent mindenkinél jobban tudnak, mindig lesznek akik vagy számításból, vagy alázatból szolgálják őt, és mindig lesznek ellenzők, akik vagy mást akarnak, vagy egyszerűen csak azért ellenzékiek mert a többiektől nem férnek hozzá a még "legelhető fűhöz."

Számomra azért is érdekes ez a mű, mert a magyar parlamenti választások eredményének ismeretében, (és különösen ha valaki rendszeres olvasója a politikai oldalaknak) egyfajta, és nem is nagyon leplezett társadalmi bírálatot takar.

Én nem tanmesének nevezném, hanem mesébe foglalt politikai kritikának!

Norton
Felhasználó
2014.05.06 05:43
666 vélemény
Nem gonosz a főkolompos, csak azt hiszi, mindent tud és tévedhetetlen. A többiek se buták, csak beletörődnek abba, ami van, mert ilyen az élet. Gonoszak sincsenek benne, csak olyanok, akik féltik a sajátjukat, és semmi igazságérzetük. Közben pedig senki nem látja, hová tartanak. Talán kicsit szájbarágós a sztori, de a vége nyitva maradt mégis: talán átlebegnek a szakadék felett, és eljutnak a mesebeli dús legelőkhöz, mivel a főkolompos mégis egy emberfeletti, vagy inkább birkafeleetti lény. Egyébként örülök, hogy ennyire foglalkoztat ez az írás, még ha nem is tetszik annyira. :-)
Cyrus Livingstone
Felhasználó
2014.05.05 21:37
90 vélemény
Szóba került a "tan-horror". Én egy "tan-thrillert" ajánlanék: Karin Alvtegentől az Árulást. Skandináv krimiként van jegyezve, de jóval több annál. Egy romló házasság bemutatásával indul, ármánnyal, bosszúval folytatódik, mígnem odáig fajul, hogy...:shock::shock::shock:
Visszatérve Norton művéhez: az lett volna még a csattanó, ha kiderül a "Főkolomposról", hogy nemcsak eleszi a jobb füveket, de még meg is fejné a nyájat!8-)
Ha meg Alajos reklamálna a maradék, száraz fű miatt, a "Főkolompos" annyit mondana: "Szívd el, öcsém!";-)
Cyrus Livingstone
Felhasználó
2014.05.05 18:12
90 vélemény
Egy félreértést tisztáznék. Semmi bajom a tanmesével, mint műfajjal. De ez mű annak gyenge, pont a szájbarágós volta miatt. Eleve kihangsúlyozod, hogy szegény (ráadásul fekete) Alajos az "áldozati bárány". A főkolompos és sleppje pedig eleve gonoszak. A többiek egyszerűen buták (birkák).
Holott vezetőre általában szükség van, a "vezér" és a "nép" kapcsolata is bonyolultabb az életben.
Lássuk a többit:
"A birkanyáj a lemenő Nap irányába tartott. Mindent lelegelt, ami az útjába került, és egy idő után egyre kevesebb lett az élelem. A hátul kullogóknak már alig jutott valami."
Második olvasatra úgy érzem, lelövöd a poént, így elveszti az élét a bekezdésekkel későbbi mondat:
"Feltűnt neki, hogy az elől lévő néhány birka nagyon testes, míg az utánuk haladó több millió egyre soványabb. A hátsó szektor már szinte csont és bőr volt. Nem hagyta nyugodni a dolog."

"...az egész nyáj megindult egy szakadék felé."
Ez is szájbarágó és kiszámítható. Helyette lehetett volna: "A nyáj büszkén vonult tovább a szurdok mélyén."
Ez esetben megengeded az olvasónak, hogy eldöntse: a tömeg kievickél-e a mélyről, vagy sem.
Norton
Felhasználó
2014.05.05 17:17
666 vélemény
Akkor legközelebb egy horror-tanmesével próbálkozom. A tanulság ez lesz: gyerekek, ne rosszalkodjatok, mert elvisz a zsákos bácsi, és szétvág a láncfűrésszel. Tan-horror nem is rossz. :-)
Macskas Tosca
Felhasználó
2014.05.05 17:10
143 vélemény
Inkább olvasok tanmesét, mint horrort, mert értelmesebbnek tartom. Szerintem nem is olyan rossz. :-) Üdv.
Norton
Felhasználó
2014.05.05 17:07
666 vélemény
Én szeretem a tanmeséket, bár van, akinek nem tetszenek. Köszönöm a véleményed. :-)
Cyrus Livingstone
Felhasználó
2014.05.05 16:58
90 vélemény
Nem tetszett. Szájbarágós, kiszámítható tanmese-szerűség.
Norton
Felhasználó
2014.05.05 15:30
666 vélemény
Beeeeeeee! Köszönöm szépen. :-)
Kétvirág
Felhasználó
2014.05.05 12:48
598 vélemény
Nahát, milyen jól megragadtad a birkai természet lényegét! :-)

Előző oldal