Általánosítások - vélemények

Ugrás a műre


Macskas Tosca
Felhasználó
2014.03.22 14:37
143 vélemény
Kár ezen rágódni. Mert mindig is lesznek olyanok, akik általánosítanak. De sokan mérlegelnek,és ők nem teszik ezt. És ez a lényeg!.
Üdv: Tosca
Norton
Felhasználó
2014.03.12 08:49
666 vélemény
A "minden viszonyítás kérdése" azt jelenti számomra, hogy szubjektív módon ítélsz meg dolgokat, a saját nézőpontodból. Nem beszélhetek a te felfogásod szerint, a te tapasztalataid szerint, és te sem beszélhetsz az én nevemben. Nincs olyan, hogy "az ember" ilyen, meg olyan, mert állandóan változunk. Senki nem "születik" ilyennek vagy olyannak. Lehetőségek vannak, stabilitás nincs. Csak egyéni sorsokról beszélhetünk, és még azok is változóak. Ezt hihetjük kellemetlennek, de valójában egy óriási szabadságot jelent. Hidd el, bárkiből lehetne nevelni egy Adolf Hitlert, sőt, még jó embert is, bár azt talán nehezebb a mai világban. Mindenre megvan a lehetőség, még arra is, hogy önmagadat "neveld". Amikor olyanokat hallok, hogy azon vitatkoznak, milyen "az ember", mindig mosolygok egy kicsit. Néha hajlamosak vagyunk túlságosan általánosítani, amikor éppen nem lenne szabad. Erről szólt ez a cikk, semmi másról. A te nézőpontodból nyilván igazad van, abban, amit írtál, úgyhogy még ezen is felesleges vitatkozni. Köszönöm, hogy olvastál. :-)
Basil77
Felhasználó
2014.03.12 07:33
31 vélemény
Érdemes vigyázni az olyan nagy szavakkal is szerintem, mint az "abszolút igazság". Mi az? Az egy absztrakt filozófiai fogalom, de vajon jelent-e számunkra bármit? Azt írod: "Ebben a világban nincs abszolút igazság, mivel minden viszonylagos, tehát nem létezhet sziklaszilárd végkövetkeztetés, mert valamilyen nézőpontból biztosan meg lehet azt cáfolni." Vajon azért nincs "abszolút igazság", mert "minden viszonylagos"? És az mit jelent? Ha eltörik egy pohár, az "viszonylagos"? Ha felakasztanak egy embert, az "viszonylagos"? Ha megszegnek egy szerződés, azt "viszonylagos"? S ha mindegyik is az, akkor vajon igaz-e, hogy "nem létezhet" velük kapcsolatban "sziklaszilárd végkövetkeztetés"? Vajon tényleg nem lehet-e kétségek nélkül kijelenteni egy pohárról, hogy eltörött? Valóban? Miért? Tényleg létezik olyan "nézőpont", ahonnan "meg lehet azt cáfolni"? Félre ne érts, nem azt mondom, hogy az ember tudása nem erősen korlátozott vagy hogy a fogalmaink ne lennének nagyrészt önkényesen definiáltak, homályosak, vitathatók. Csak, hogy ez egy bonyolult probléma, aminek a megértését nem teszi könnyűvé, ha olyan általánosságokban mozgunk, mint hogy nincs "abszolút igazság", meg "minden viszonylagos". Az első lépés az általánosítások elkerülésére, hogy igyekszünk olyan konkrét problémákat megfogalmazni, amilyeneket csak tudunk. Én valahogy így képzelem. 8-)
Norton
Felhasználó
2014.03.11 09:15
666 vélemény
Akkor legyen " fafejűség". Arról a jelenségről van szó, amikor valaki néhány tapasztalat alapján kijelenti, hogy az mindig és mindenkire egyformán igaz. A még ennél is nagyobb "fafejűség" pedig az, ha az illető még csak nem is a saját tapasztalata alapján véli ezt, hanem azért, mert egy tekintélyes tudós vagy ki a fene állította. Ha Oktán Pista bácsi úgy véli, akkor az, mindenkire érvényes, aki pedig meg meri ezt az aranyigazságot kérdőjelezni, az egy műveletlen, buta ember. Lehet is vitatkozni vég nélkül a hülyeségen. :-D
Basil77
Felhasználó
2014.03.11 05:42
31 vélemény
Ez így kicsit túl általánosítónak tűnik... :-) Például, amit a pszichológusok egocentrizmusnak írnak le, az nem egészen ugyanaz, mintha önzőnek neveznék a gyerekeket, hanem néhány, bizonyos életkorra jellemző gondolkodási sajátosság a gyerekekben, amit egy idő után egyébként még ki is nőnek, de addig sem az önzés a lényegük. Amúgy van egy érdekes könyv, ami kifejezetten arról szól, hogy az ember született altruista és az ember fokozatosan sajátítja el az önzésre való képességet: Michael Tomasello: Mi haszna az együttműködésnek? ;-):-D
Ida
Admin
2014.03.10 21:46
1326 vélemény
Az általánosítással alapvetően nem lenne probléma, hiszen gyorsan becsavarodnánk, ha minden egyes dolgot teljesen egyedi újdonságként próbálnánk feldolgozni.

Általánosítás az is, ha feltételezzük, hogy minden élelmiszer boltban tudunk venni kaját, minden benzinkúton tudunk tankolni. Vagy pl. minden nő örül annak, ha nőnapon kap virágot.

Az általánosításokkal kapcsolatban mindössze annyit kell szem előtt tartani, hogy szinte mindig vannak kivételek.

A fafejűség és a negatív érzelmek társítása nem róható fel szerencsétlen "általánosítás" rovására.:-)

Előző oldal