Vadászat a Kiágra / Kalandok Pulcagrison – fantasy játékkönyv ismertető

Fantasy / Könyvajánló (195 katt) Jimmy Cartwright
  2022.02.11.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2022/1 számában.

Most nem vagyok egyszerű helyzetben, több szempontból sem. Viszont a tisztesség úgy kívánja, hogy tisztázzunk néhány dolgot. Az alábbiakban ismertetett könyv szerzőjét több, mint harminc éve ismerem, barátok, írótársak vagyunk. Ennek a kötetnek a létrejöttében is sokat segítettem: korrektúráztam, teszteltem, borítót terveztem és készítettem, illetve végül nyomdakészre tördeltem. Mondhatni, hogy részben az én gyermekem is a végeredmény. Így számomra is fura, hogy magam írok róla ismertetőt. Mégis azt gondolom, mindettől függetlenül, hogy a Vadászat a Kriágra mindenképp megéri, hogy foglalkozzunk vele. Lássuk hát, miről is van szó!

A Vadászat a Kriágra fantasy játékkönyv által életre keltett történet klasszikus kard és boszokrányság hangulatot idéz. A főhős egy katona, aki családja miatt kényszerhelyzetbe kerül, és jól megérdemelt szabadsága helyett útra kel, hogy felvegye a harcot egy, a világára törő névtelen istennővel szemben. Ezt a főhőst, Pelagust természetesen a játékos alakítja. Az ilyesfajta könyveknél megszokott módon egy rövid bevezető után megismerkedhetünk a szabályokkal, és főhősünk háttértörténetével. Ezt követően nekivághatunk a kalandoknak.

Már a tesztelés, javítás során is azt tapasztaltam, hogy a könyv hangulata remekül visszaadja hasonló gyermekkori élményeimet. Igazi klasszikus fantasy világba kalauzol el, ahol a fizikai küzdelem mellett szerepet kap a mágia is, annak ellenére, hogy a világot a köztudomás szerint ez utóbbi elhagyta. Ha a régi játékkönyvekhez szeretném hasonlítani, akkor azt kell mondjam, hogy a hangulatkeltésen, történetvezetésen túl nem sokban hasonlít azokhoz. A játékrendszere modernebb, egyúttal bonyolultabb is, de a Csapatlap segítségével minden jól vezethető, kezelhető. Meglátszik, hogy a szerző több évtizede gyakorló szerepjátékos.

Az egyik fontos újítás, amit én magam először A végzet prófétái c. játékkönyvnél láttam, hogy a főhősnek csapatot kell toboroznia, hogy sikeresen teljesíthesse a küldetését. Bizony, lejárt már a magányos hősök kora!

A könyvben alkalmazott szabályrendszer jól működik, nekem tetszettek a bevezetett újítások. A korabeli Ügyesség, Életerő, Szerencse hármasa helyett itt alapvetően Személyes Aktivitás és Személyes Termet van. Ez természetesen csapatszinten összeadódik, így lesz belőle Csapataktivitás és Csapattermet. A csaták alapvetően ezen értékek mentén zajlanak, de a csapattagok, ellenfelek képességei módosíthatják, akárcsak a Sebzést.

Időnként a szerencsének is van szerepe, de itt ez nem nyilvánul meg tulajdonságban. Mindössze dobni kell a kockákkal és odalapozni, amennyi érték kijött. Persze nem mindig a legkisebb érték a legjobb, és nem a legnagyobb a legrosszabb lehetőség, tehát a próba esetén nem tudhatjuk, hogy alakulnak a dolgok.

Természetesen nem csak harci feladatok elé kerülhetünk a játék során, hanem bizony logikai feladványok is nehezítik az előrejutást.

A főhősnek van lehetősége a kaland során a fejlődésre, amire a győzelemhez szüksége is van. Az összecsapások során Tapasztalati Pontot kap, ám ezen kívül aranyra is szükség van, hogy akár a Tulajdonságokat, akár a Képességeket tudjuk fejleszteni.

A csapattagok értékei a kaland során nem változnak, nyilván ezt már a számos lehetőség okán nehéz lett volna kivitelezni és adminisztrálni is. Viszont a felbérelhető segítők különböző kasztokba vannak besorolva (harcos, zsivány, misztikus), ami befolyásolja a csapat harci sebzését. Egy misztikus például alig, míg egy harcos jelentősen nagyobb sebzésértékkel bír. Az egyes lehetséges csapattagoknak ezenfelül vannak hasznos képességeik is, amit a kaland, és a harcok során is lehetőségünk van használni.

Ami feltűnő újdonság lehet, hogy az indulásnál magunk választhatunk felszerelést. Háromféle kardból és pajzsból, illetve négyféle vértből vásárolhatunk magunknak a kezdeti 400 aranyból. (Figyelem, ugyanebből az összegből kell a csapatot is összeállítani!)

Ennél a játékkönyvnél is elmondhatom, hogy remek szórakozást, kikapcsolódást nyújt mindazoknak, akik kedvelik a klasszikus fantasy történeteket, és nem csak olvasni akarják, de részt is szeretnének azokban venni.

A könyv 410 pörgős, akciódús fejezetpontból áll. Nyelvezete könnyed, jól érthető, mintha egy regényt olvasnánk. A történet izgalmas, meglepő fordulatokkal teli. A nehézsége, és a szabályrendszer bonyolultsága miatt inkább tapasztalt játékosoknak való, de én bátor kezdőknek is ajánlom. Ez esetben több türelem és kitartás szükséges, de, ha valaki elér a történet befejezéséhez, biztos lehet benne, hogy megérte minden megpróbáltatás.

Remélem, a fenti néhány sor elolvasása után sokan belevágtok ennek az új fantáziavilágnak a megismerésébe! Szerintem érdemes.


Mi az a „lapozgatós könyv”?
A kifejezés hazánkban a nyolcvanas évek végén terjedt el. Akkoriban jelentek meg ugyanis az első olyan könyvek, amelyek története nem volt lineáris, vagyis az olvasó maga alakíthatta a történetet, irányíthatta a főhőst – nyilván bizonyos, az író / írók által behatárolt lehetőségeken belül. Ezen könyvek különös ismertetői, hogy olvasásukhoz szükséges (általában) két darab hatoldalú dobókocka, egy ceruza, és egy radír. Mert végső soron ezek játékkönyvek, s a főhős útja során ezen eszközökkel tudjuk eldönteni egy-egy csata kimenetelét, ezekkel tudjuk nyilvántartani a tulajdonságaink változásait, a pénzünket, felszerelésünket. Ráadásul számos alkalommal játszhatunk vele, hiszen a döntéseink akár már a második alkalommal is egészen más irányba terelhetik a főhőst, miáltal a történet egy egészen új ágát ismerhetjük meg. Ha egy-egy ilyen könyvbe belelapozunk, megállapíthatjuk, hogy nincsenek benne oldalszámok. Ezek helyett a fejezetek vannak beszámozva, és majd minden fejezet végén, a helyzettől és lehetőségeinktől függően meg van határozva, mely fejezetre kell tovább lapoznunk ahhoz (innen a „lapozgatós könyv” kifejezés), hogy a történet ilyen, vagy olyan irányba haladjon tovább.

Előző oldal Jimmy Cartwright
Vélemények a műről (eddig 1 db)