Arthur C. Clarke: 2001 elveszett világai

A jövő útjai / Könyvajánló (1191 katt) Kapitány
  2015.11.09.

A mű megjelent a Lidércfény Amatőr Kulturális Folyóirat 2015/12 számában.

„A 2001-nek templomot kellene emelni, és abban vetíteni megállás nélkül, napi 24 órában” - mondta valamikor a régmúltban John Lennon Arthur C. Clarke és Stanley Kubrick 1968-ban megjelent közös filmjéről, a 2001: Űrodisszeiáról. Én őszintén bevallom, hosszú ideig nem boldogultam a filmmel. Egyszer elkezdtem nézni, de az első negyedórát végigmakogó majomemberek hamar elvették a kedvemet az egésztől. Később viszont elolvastam néhány könyvet a science-fiction írók között klasszikusnak számító Clarke-től, és ez felkeltette az érdeklődésemet a többi műve iránt is. Először az Űrodisszeia regényt vettem elő, ami így, nyomtatott formában már nagyon tetszett, majd később kezembe akadt a 2001 elveszett világai című kötet is.

A 2001 elveszett világai egy kissé kilóg Clarke Űrodisszeia regényeinek sorából (a sci-fi kedvelők szerencséjére nem csak egy van belőlük). A szerző jelen művében nem egy konkrét történetet dolgoz fel, hanem egyrészt a film készítéséről mesél: megemlíti például, hogy egy nap átugrott Ike Asimovhoz egy kis beszélgetésre, vagy megtudhatjuk, hogy hogyan kritizálta a filmbeli makett-űrhajó kinézetét (aztán egy jó ideig nem ment a díszletesek közelébe), másrészt pedig a végleges verzióból kimaradt novellákat olvashatunk: a kötetben szerepel Az őrszem című novella, amely még 1948-ban készült egy BBC pályázatra, és a kiindulópontot jelentette a filmhez, illetve több olyan írást is olvashatunk, amelyek nem a 2001 eseményeit követik, de külön-külön is kellemes élményt jelentenek az olvasó számára.

Miután végigolvastam a könyvet, ismételten nekiveselkedtem a filmnek is. Ekkor már számomra is teljesen élvezhető volt! Igaz, hogy a forgatás óta már évtizedek teltek el – a film nálam is idősebb négy évvel – de a 2001 még mindig nagyszerű élményt nyújt mind a képernyőn nézve, mind a regény formájában. Az elveszett világokból pedig további érdekes infókra tehetünk szert Clarke univerzumával kapcsolatban. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a 2001 (2010, 2061, 3001) Űrodisszeiát.

Köszönjük a Galaktika Magazinnak, hogy rendelkezésünkre bocsátotta a könyv egy példányát.

Előző oldal Kapitány
Vélemények a műről (eddig 1 db)