Művészek és hozzáértők

Szépirodalom / Abszurd (1359 katt) Norton
  2014.03.23.

Első felvonás: A Kritikus és az író

Arany János

CSALÁDI KÖR

Este van, este van: ki-ki nyúgalomba!
Feketén bólingat az eperfa lombja,
Zúg az éji bogár, nekimegy a falnak,
Nagyot koppan akkor, azután elhallgat.
Mintha lába kelne valamennyi rögnek,
Lomha földi békák szanaszét görögnek,
Csapong a denevér az ereszt sodorván,
Rikoltoz a bagoly csonka, régi tornyán.



Az első versszak elolvasása után a Kritikus reakciója:

Mi az, hogy ki-ki nyúgalomba? Már a legelső mondatban hiba. Nyúgalomba? Ez a szó manapság értelmetlen, és kire gondolsz konkrétan? Magadra vagy énrám? Vagy mindenki gondoljon, akire akar? Ülj le, fiam, egyes! Egy igényesebb Kritikus már gyűrné is össze a papírt. És mi az, hogy bólintgat az eperfa, és főleg feketén? Seftel talán az a szerencsétlen fa, vagy nem szabad lengedeznie? Ez így nagyon félreérthető. Vagy a fa fekete, vagy az, amit csinál. Nyelvtanilag kétséges, de sok tanulással kijavítható.

Bólintgat a fa… óriási! Bólintgatni a részeg fiatalok szoktak a diszkóban. Aztán "éji bogár", meg "földi béka". Milyen hatásvadász! Már csak az üregi nyúl hiányzik a csapatból. Csapong a denevér. Biztos nagyon kicsapongó életmódot folytat, például orgiákat rendez, drogozik, meg iszik. Rikoltoz a bagoly. Ez se semmi. Olyan lehet, mint Józsi bácsi, aki atom részegen hazafelé tart. Persze ő olyankor huhogni szokott.

Kinek van csonka, régi tornya? A bagoly megvette talán azt az érdekes épületet? Ő a tulajdonos? Görögnek a békák. Na, ilyet se láttam még, kispajtás. Érdekes lehet még elképzelni is, ahogy bukfenceket vetnek a kétéltűek. Nem is tudom, édes fiam… nem ártana átgondolnod néha, amit írsz! Lába kél a rögnek, meg ilyenek. A rögnek nincsen lába.

Nem azt mondom, hogy teljesen amatőr vagy, de túlságosan következetlenek az elénk tárt képeid. Értem én, hogy szeretnél valamilyen hangulatot átadni, de ahhoz még sokat kell fejlődnöd. Ne keseredj el, mindenki így kezdi! Olvass sokat, és akkor kemény munkával még viheted valamire!



Második felvonás: Az Író és a kritikus

Egy novella kritizálása után az Író reakciója:


Aszondod, van benne pár hiba? Senki sem tökéletes, még a profik is tévedhetnek néha. Nem szól semmiről? Ha nincs eszed, akkor persze, hogy nem érted. Az egyik mondat túl rövid, a másik meg túl hosszú? Legközelebb majd hozz magaddal mérőszalagot! Rossz a tagolás? Szerintem jó. Ez művészet haver, nem egy tömegtermék. Egyéniség vagyok kivételes tehetséggel, ezt te is észrevennéd, ha értenél a Szakmához.

Néhány gondolat nehezen követhető? Mi vagy te, rendőr? Követni akarod a szellemiségemet? Intelligencica kéne hozzá, kispajtás. A szimbolikát kell ilyenkor meglátni, nem azt, amit leírok. Mást írok, mint amit gondolok. Mit nem értesz ezen? A szimbolika komoly dolog ám, persze egyszerű kis elmével nehéz is ezt felfogni. Amikor aztat mondom, hogy egy fos vagy, akkor valójában jóra gondolok.

Van egy úgynevezett szofisztikai megközelítés, amihez sajnos hülye vagy. Sok benne a szóismétlés? Azért van, hogy a szofisztika megfelelő legyen. Akinek van esze, az látja. Mondják is itt a többiek, akik értik ezt a magas műfajt. Meg kellene köszönnöd, hogy a komoly tudásomból leszórok neked valamit végre Én is. Tanulhatnál a Mestertől, de te csak kotnyeleskedsz itt a hülyeségeiddel.

Egyáltalán, hogy jössz ahhoz, hogy megszólíts egy ekkora művészt, mint Én? Ha pedig már szólni mersz, akkor legalább dicsérnél, akár a többiek! A leosztás a következő: Én osztom az észt, te pedig bólogatsz. Ha nem tetszik, akkor kevés vagy az ilyen kvalitású alkotók közé. Ez egy nívós hely, kispajtás. El kellene gondolkodni rajta, mert akkor legalább fejlődnél valamicskét. Ha nem látod a dolgok szofisztikáját, akkor hülye maradsz életed végéig. Ez ilyen egyszerű.


Miről szólt ez az egész? Semmiről, mint ahogy az interneten megjelent amatőr novellák kilencvennyolc százaléka.


Vége

Előző oldal Norton
Vélemények a műről (eddig 9 db)